فرهنگ‌سازی پیش نیاز توسعه گردشگری در منابع آب است
فرهنگ‌سازی پیش نیاز توسعه گردشگری در منابع آب است
مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب معتقد است توسعه گردشگری در منابع و تاسیسات آبی اقدام بسیار مثبتی برای پاسداشت بهتر این منابع است اما قبل از آن باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

به گزارش نبض انرژی، «اشکان فرخ‌نیا» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اینکه برای حفاظت از تاسیسات و منابع آبی از ورود آلاینده‌ها، مانع ورود مردم به این محوطه‌ها شویم کار درستی نیست زیرا شاید بتوان مخزن و دریاچه سدها را محصور کرد و مانع ورود آلاینده‌ها شد اما نمی‌توان محیط طبیعی را محصور کرد.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری در تاسیسات و منابع آبی قدم خوبی است برای آنکه مردم را نسبت به حفظ و نگهداری بهتر از آب و منابع آبی حساس کرد. باید به مردم آموزش داد که اگر مراقب آب و تاسیسات آبی نباشند و آنها را آلوده سازند این آلودگی در نهایت خود آنها را درگیر خواهد کرد.

فرخ نیا خاطرنشان ساخت: باید به کسانی که می‌خواهند گردشگر تاسیسات و منابع آبی باشند درست رفتار کردن با منابع آبی و چگونگی گردشگری در این تاسیسات را آموزش داد و حتی کودکان را حساس کرد تا اگر متوجه ورود آلودگی به این تاسیسات شدند خود پیشقدم برای جمع آوری شوند.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: این کار از عهده یک وزارتخانه، موسسه پژوهشی، نهاد خاص به تنهایی ساخته نیست زیرا اکنون نزدیک به ۲۰۰ سد بزرگ و تعداد بیشتری سدهای کوچک در کشورمان وجود دارد؛ در این زمینه باید همه دست به دست هم داده و برای فرهنگ‌سازی و نحوه برخورد صحیح با آب و منابع آبی اقدام کرد.

وی افزود: وزارت نیرو باید برای توسعه گردشگری در تاسیسات و منابع آبی و فرهنگ‌سازی، تشکیلات کاملی هم در سطح وزارتخانه و هم در استان‌های کشور ایجاد کند تا حساسیت مردم را افزایش داده و این موضوع به حفظ و نگهداری صحیح تر تاسیسات و منابع آبی منجر شود.

فرخ نیا با بیان اینکه وزارت نیرو باید دفترهای استانی را تقویت کرده و نظارت و پایش دقیقی بر عملکردها در خصوص گردشگری منابع آبی اعمال کند گفت: باید ارزیابی دقیقی هم صورت گیرد و هر جا عملکردها بهتر بود تقدیر و جاهایی که عملکرد درستی مشاهده نشد تنبیه لحاظ شود تا آنکه گردشگری تاسیسات و منابع آبی به بهترین شکل ممکن که حفظ این منابع را هم لحاظ کرده باشد محقق شود.

با ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی، سرمایه‌گذاری برای ایجاد مراکز اقامتی و سکونت‌گاهی در اطراف مخزن سدها و حاشیه رودخانه با طی فرآیندهای قانونی پیش‌بینی شده در این نظام‌نامه میسر شده است.