وزیر نفت: شعار جلوگیری از خام‌فروشی قابل تحقق است
وزیر نفت: شعار جلوگیری از خام‌فروشی قابل تحقق است
وزیر نفت با بیان اینکه شعار جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی قابل تحقق است گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال ۹۲، ۵۶ میلیون تن بود که این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

به گزارش نبض انرژی، بیژن زنگنه با حضور در شبکه خبر سیما اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی به ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد که از آن به‌عنوان جهش دوم صنعت پتروشیمی یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: در جهش سوم، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۵۰ میلیون تن می‌رسد، خرید سالانه خوراک پتروشیمی‌ها ازسوی صنایع پایین‌دستی هم‌اکنون سالانه ۶ میلیارد دلار است.

وزیر نفت با بیان اینکه درباره اعداد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به دلیل سوءاستفاده حرفی نمی‌زنم تصریح کرد: بازار نفت هم‌اکنون به دلیل افزایش تولید شل اویل از سوی آمریکا که تا دو سال پیش قابل پیش‌بینی نبود، با مازاد عرضه روبه‌رو است و در نشست اخیر اوپک که بحث منشور همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مطرح شده بود، همه خواسته‌های ما لحاظ شد و به آن دست یافتیم.

زنگنه یادآور شد: کمتر از ۱۰ درصد فرآورده‌های نفتی به خوراک پتروشیمی  و بقیه به سوخت و دیگر فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود.

وی عنوان کرد: ساخت و تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف (پالایشگاه‌های میعانات گازی) مورد تاکید رئیس‌جمهوری است و هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود. همچنین برای تامین ریالی این طرح ۲۳ هزار میلیارد تومان نیاز است که قرار است از طریق بورس و اوراق بهادار جذب شود.

به گفته وزیر نفت، پالایشگاه‌های سیراف به حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار منابع ارزی نیاز دارد که مذاکرات با بانک مرکزی در حال انجام است.

زنگنه گفت: عزم خود را برای توسعه بخش استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان جزم کردم، با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان نشستی داشتم و ظرف هفته آینده نشست دیگری با آنها خواهم داشت.