گردشگری در تاسیسات آبی تا پایان امسال امکانپذیر می‌شود
گردشگری در تاسیسات آبی تا پایان امسال امکانپذیر می‌شود
سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی گردشگری در تاسیسات و منابع آبی کشور در ۱۰ روز پیش خبر داد گفت: تا پایان امسال گام‌های اجرایی مثبتی در این زمینه برداشته خواهد شد.

به گزارش نبض انرژی، علی اصغر مونسان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: وزارت نیرو تا پیش از انعقاد تفاهمنامه‌ای در زمینه گردشگری در منابع آب به هیچ عنوان اجازه رونق گردشگری در منابع آبی که یکی از جذاب‌ترین نقطه‌ها برای گردشگری است را نمی‌داد اما با دستور رئیس جمهوری این امر ممکن شده است.

وی ادامه داد: بر اساس دستور رئیس جمهوری چندی پیش تفاهمنامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید که براساس آن اجازه داده شده گردشگران با رعایت کامل قوانین و مقررات زیست محیطی در تاسیسات و منابع آبی کشورمان به گردشگری بپردازند.

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مقرر بود برای این کار آئین‌نامه و دستورالعملی تدوین شود که این امر ۱۰ روز پیش محقق شد. آیین نامه برای اجرا ابلاغ شده است و هنوز زود است درباره نتایج آن قضاوت کرد.

مونسان ادامه داد: با ابلاغ این آئین نامه اقدام‌های اجرایی آغاز شده است و تا پایان امسال گام‌های مهم و بلندی در این بخش برداشته خواهد شد که اطلاع رسانی نیز خواهد شد.

به گفته وی، گردشگری در همه منابع آبی از سدها گرفته تا تالاب ها، آب‌بندها و آبخوان‌ها با این تفاهمنامه ممکن شده است که با رعایت کامل ضوابط و مقررات زیست محیطی انجام خواهد شد.

سرپرست وزارت تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان ساخت: در زمینه ساخت و ساز در این تاسیسات به هیچ عنوان زمینی فروخته نخواهد شد و فقط به عنوان بهره برداری زمین با نظارت کامل این وزارتخانه و وزارت نیرو به متقاضیان اجاره داده می شود و آنها مجازند از سازه های سبک که منطبق با شرایط زیست محیطی هستند در کنار منابع آبی استفاده کنند تا آسیبی متوجه این منابع نشود.

از مجموع ۲۸۰۰ تالاب در  کشور ۹۴ تالاب شناخته شده است و  از این تعداد ۲۴ تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است.

تعداد سدهای در دست بهره بردای کشور ۶۸۰ سد است.