امیدواریم هر هفته شاهد افتتاح یک تصفیه‌خانه در کشور باشیم
امیدواریم هر هفته شاهد افتتاح یک تصفیه‌خانه در کشور باشیم
وزیر نیرو گفت: امیدواریم تا پایان سال هر هفته شاهد افتتاح یک تصفیه‌خانه در کشور باشیم و در شرایطی که شاهد تحریم ناعادلانه علیه کشور هستیم، این اقدام حائز اهمیت است.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح طرح آب‌رسانی به شهرهای ابهر و خرمدره از سد کینه‌ورس، راه‌اندازی تصفیه‌خانه در نقاط مختلف کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: در دنیای مدرن، فاضلاب چیزی نیست که از بین برود، بلکه از آن به‌عنوان آب خاکستری یاد می‌شود که پس از تصفیه وارد چرخه شده و در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در شرایط فعلی زمین این اقدام بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح‌ کرد: در شرایطی که با خشکسالی مواجه هستیم، نگه‌داری از آب موجود در کنار امر توسعه بسیار مهم است و باید با برنامه‌ریزی به این مهم دست یابیم، به همین خاطر دولت اقدامات خوبی را در راستای تصفیه فاضلاب انجام داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد این هستیم که تصفیه‌خانه‌ها در کشور به مرور وارد چرخه شده و قطعا این امر کمک شایانی در توسعه کشور خواهد داشت، چراکه آب مورد نیاز صنعت را ‌می‌توانیم از این بخش تامین کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه تصفیه فاضلاب کمک شایانی در بهداشت عمومی کرده‌ است و این امر یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در دنیا به‌شمار می‌آید، افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به این نکته توجه ویژه‌ای شده است، به ‌طوری ‌که در حال حاضر 224 مورد تصفیه‌خانه در کشور وجود دارد که این رقم با افتتاح تصفیه‌خانه ابهر و خرم‌دره به رقم 225 مورد رسید.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال هر هفته شاهد افتتاح یک تصفیه‌خانه در کشور باشیم و در شرایطی که شاهد تحریم ناعادلانه علیه کشور هستیم، این اقدام حائز اهمیت است.

اردکانیان در ادامه با اشاره به اینکه باید با اقدامات انجام شده تاب‌آوری جامعه را ارتقا داده و رضایت‌مندی جامعه را افزایش دهیم، تصریح ‌کرد: مدیران باید با همدلی تلاش کنند شرایط زندگی مردم را ارتقا دهند و همه برنامه‌ریزی‌ها نیز در این مسیر است.

همزمان با حضور وزیر نیرو در زنجان، ۷۳۰ پروژه توزیع برق با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شمال‌غرب کشور در ابهر به بهره برداری رسید. بهره‌بردار این پروژه شرکت توزیع نیروی برق بوده و این نیروگاه به دو فیدر شرکت توزیع وصل است. پروژه به صورت آزمایشی چند روز است که راه‌اندازی شده و در پیک بار نیز مقداری کمک‌حال توزیع برق شد.

این پروژه، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شمال‌غرب کشور و اولین نیروگاه مگاواتی زنجان محسوب می‌شود؛ ۲۵ پروژه دیگر نیز در دست بررسی و صدور مجوز است که امیدواریم به زودی در استان زنجان راه‌اندازی شود.

همزمان با حضور وزیر نیرو در استان و بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی، ۷۳۰ پروژه توزیع برق نیز به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: مبلغ کل پروژه‌های شرکت توزیع ۲۵ میلیارد تومان است.

این مسئول با اشاره به این‌که این پروژه‌ها از دهه‌فجر تا به امروز آماده شده است، ادامه داد: برق‌رسانی به دو روستا در زنجان و طارم از جمله این پروژه‌ها است.

مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی ابهر با بیان این‌که این پروژه با سرمایه‌گذاری 100 درصدی شخصی صورت گرفته است، افزود: سرمایه‌گذاری برای فاز اول اتفاق افتاده است و برای اجرای فاز ۲ و ۳ پروژه نیز که دو نیروگاه ۷ مگاواتی است، آمادگی اجرا داریم.

آرین طاهری‌نخست عنوان کرد: امیدواریم که با مساعدت‌های مسئولان مرتبط بتوانیم مشکلاتی که از نظر نرخ خرید تضمینی برق بر سر راه داریم حل کنیم.

وی با اشاره به این‌که پنل‌های نیروگاه از چین خریداری شده است، گفت: از بهترین شرکت داخلی کشور برای طراحی استفاده شده و ۳۵ درصد از تجهیزات کل پروژه نیز محصولات تولید داخل است.

این مسئول خاطرنشان کرد: آمادگی برای اجرای پروژه‌های بیشتر و نیز تبدیل کردن این پروژه به پروژه هیبرید و نیز استفاده از توربین‌های بادی با توجه به اینکه در کریدور باد منجیل قرار داریم، وجود دارد.

به گزارش ایسنا، همچنین قرار است سد مخزنی مراش با هدف تامین آب شرب ماه‌نشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه، تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بهبود شرایط زیست‌محیطی منطقه، اشتغال‌زایی در منطقه و کنترل سیلاب‌های رودخانه‌ای احداث شود.

مطالعات سد مراش در اردیبهشت ۸۵ به مهندسین مشاور ارکان رهاب، واگذار و پس از تصویب مطالعات توسط کارفرما و اخذ مجوز از ارگان‌های مربوطه، عملیات اجرایی برای راه دسترسی به تاج و احداث کمپ مسکونی و کالورت انحراف سد از خرداد ۸۸ آغاز شد و در اسفندماه ۹۰ به اتمام رسید.

همزمان با اتمام قرارداد مذکور با برگزاری مناقصه در اسفند ۹۰ پیمانکار اجرای عملیات سد و تاسیسات وابسته انتخاب شد، با تکمیل سیستم انحراف در حال حاضر عملیات اجرایی احداث بدنه سد در حال انجام است. مبلغ اولیه این قرارداد ۱۸۵۳ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود.

مشخصات فنی سد تنظیمی مراش از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۳۶ متر است. احداث سد تنظیمی مراش به‌عنوان کنترل سیل و تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز صنایع منطقه است. مشخصات فنی سد مخزنی مراش نیز با ۵۲ متر ارتفاع از بستر رودخانه و حجم مخزن ۴.۸۸ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

عملیات اجرایی طرح آب‌رسانی سد مراش از آذر ۹۶ با مبلغ اولیه قرارداد ۱۴۲۰ میلیارد ریال آغاز شده و در حال حاضر اجرای پیشرفت فیزیکی اجرای خط انتقال آب سد مخزنی مراش ۲.۷ درصد است و اعتبار هزینه شده تا پایان سال گذشته، ۲۴۰ میلیارد ریال، اعتبار ابلاغیه امسال ۶۹.۶ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح ۱۹۵۱ میلیارد ریال است.

ساختگاه سد مخزنی مراش در استان زنجان و در شهرستان ماه‌نشان از توابع بخش انگوران و در ۱۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر زنجان و در حدود ۴ کیلومتری شهر دندی قرار دارد.