برنامه‌ریزی اجرای ۱۰ طرح اکتشافی در حوزه نفت و گاز
برنامه‌ریزی اجرای ۱۰ طرح اکتشافی در حوزه نفت و گاز
هم اکنون ۱۰ طرح اکتشافی، با عنوان طرح‌های اکتشافی خلیج فارس، دشت آبادان، دزفول شمالی و جنوبی، کپه داغ، فارس، ایران مرکزی، مغان و طرح شرق ایران؛ مکران و دریای عمان در حوزه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برنامه‌ریزی شده که اجرای آن مطابق برنامه در جریان است.

به گزارش تابناک تهران، بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در طرح اکتشافی خلیج فارس شامل برنامه‌ریزی جهت اتمام عملیات حفاری اکتشافی در ناحیه فروزان، اتمام مدل‌سازی استاتیک میدان نفتی مشترک آریا و افزایش قابل ملاحظه ذخیره میدان آریا، شروع به عملیات حفاری  دو حلقه چاه اکتشافی جدید و امضا و اجرای پروژه برداشت و پردازش لرزه‌نگاری سه بعدی آپادانا، صبا و نصرت تا پایان سال ۹۸، انجام مطالعات و تعیین چندین هدف اکتشافی جدید در این منطقه است.

در طرح اکتشافی دشت آبادان نیز اتمام حفاری چاه اکتشافی مرزی مینو و کشف میدان نفتی مرزی مشترک مینو، اتمام مطالعات اکتشافی لایه نفتی گدوان در قسمتی از ناحیه دشت آبادان، انجام عملیات حفاری اکتشافی در منطقه شرق دارخوین (چاه اکتشافی آرمان) و انجام عملیات حفاری اکتشافی در منطقه شرق سپهر (چاه اکتشافی سپهرشرقی) و شروع عملیات حفاری چاه اکتشافی سوسنگرد از جمله مهمترین برنامه‌ها در این منطقه است.

در عین حال شروع عملیات گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی در جنوب دشت آبادان و پروژه برداشت و پردازش لرزه‌نگاری سه بعدی پانیذ، به همراه پروژه پردازش یکپارچه اطلاعات لرزه‌نگاری سه بعدی دشت آبادان، انجام پروژه مطالعه و ارزیابی پتانسیل‌های اکتشافی دشت آبادان و مشخص‌شدن اهداف اکتشافی جدید و اتمام پروژه مطالعه توصیفی میدان سپهر (مخزن ایلام) با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت از دیگر برنامه‌هایی است که در این منطقه اکتشافی در حال انجام است.

در طرح دزفول شمالی نیز اتمام عملیات اکتشافی در منطقه غرب میدان منصوری، میدان چشمه خوش و اعلام کشف نفت در افق‌های گورپی و ایلام و آغاز عملیات اکتشافی در جنوب میدان مارون (حفاری چاه اکتشافی رام)، غرب میدان مارون(چاه اکتشافی مارون غربی) و شرق سوسنگرد(چاه اکتشافی سوسنگرد شرقی) از جمله مهمترین اقدام‌ها در این حوزه بوده است.

در طرح اکتشافی کپه داغ نیز هم اکنون پروژه اکتشاف مبتنی بر سری تله نفتی در ناحیه کپه داغ و مشخص‌شدن اهداف اکتشافی جدید به اتمام رسیده و پروژه برداشت گرانی و مغناطیس کپه داغ شرقی نیز در حال انجام است.در این حوزه همچنین پروژه لرزه‌نگاری دو بعدی، پردازش و تفسیر داده‌های لرزه‌ای محدوده زرینه کوه درگز تعریف و در مرحله انتخاب پیمانکار است که تا پایان سال ۹۸ شروع خواهد شد.

در ادامه طرح‌های اکتشافی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، عملیات مطالعه اکتشافی دشت گرگان آغاز شده و پروژه عملیات حفاری چاه اکتشافی دنگ که به  اعلام کشف در جنوب استان فارس منجر شد نیز به اتمام رسیده است.

در حوزه طرح فارس همچنین پروژه مطالعات توصیفی میدان گردان به اتمام رسیده و مطالعات توصیفی میدان آغار نیز وارد فاز اجرایی شده است.

در طرح دزفول جنوبی نیز طی سال گذشته پروژه اکتشاف مبتنی بر سری تله نفتی در ناحیه دزفول جنوبی و مشخص‌شدن چندین هدف اکتشافی جدید به انجام رسیده و پروژه برداشت اطلاعات لرزه‌نگاری دوبعدی باشت نیز در مرحله امضاء قرارداد است.

در طرح ایران مرکزی، به عنوان یکی دیگر از طرح‌های اکتشافی تعریف شده در سطح شرکت ملی نفت ایران، مطالعات اکتشافی در محدوده بلوک ساوه و مشخص‌شدن چندین هدف اکتشافی جدید و ایجاد سامانه جامع داده مکانی تکمیل و مراحل پروژه گرانی‌سنجی و مغناطیس‌سنجی  بستان آباد نیز تعریف شده که در مرحله تشریفات مناقصه است.

درعین حال در سال گذشته ارزیابی نهایی ساختمان‌های حفاری شده قیردره و ارتاداغ و بازنگری اهداف اکتشافی معرفی شده در دشت مغان و مشخص‌شدن چندین هدف اکتشافی جدید در این منطقه نیز انجام شده است.

در طرح اکتشافی شرق ایران، مکران و دریای عمان نیز مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته به قرار زیر است:

– مطالعه کیفی داده‌های ماهواره‌ای (گرانی و مغناطیس)
– پروژه برداشت و مطالعه اطلاعات گرانی و مغناطیس سنجی زمینی به‌صورت ناحیه‌ای با حجم ۱۲۰۰۰ ایستگاه مکران و جازموریان(تشریفات مناقصه)
– تعیین چارچوب چینه‌شناسی مکران برای اولین بار (تفکیک سازندها)
– مطالعات زمین‏‌شناسی و تفسیر خطوط لرزه‏‌نگاری دشت زابل

لازمه عملیاتی‌شدن فعالیت‌های اکتشافی در صنعت نفت، انجام پژوهش‌های ساختارشناسانه و به کارگیری فناوری‌های به روز در حوزه علوم زمین‌شناسی و اکتشاف است.

در این حوزه نیز مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران طی سال گذشته، به توفیقات قابل توجهی نائل شده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به شروع فاز دوم پروژه هیدرات‌های گازی در دریای عمان و امضاء قرارداد با پژوهشگاه صنعت نفت،  پیگیری پنج طرح پژوهشی کلان در حوزه اکتشاف با دانشگاه‌های داخلی وخاتمه موفق پنج طرح مذکور و ارائه نقشه راه برای ۹ سال آینده اشاره کرد.

همچنین ارائه پروژه‌های پژوهشی مورد نیاز در طرح ها و اخذ تصویب و ابلاغ مصوبه ۶ پروژه پژوهشی جدید در حوزه اکتشاف و امضای چهار قرارداد از ۶ پروژه مصوب از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران است.