مطالعه برای تامین آب ١٧ استان از دریا
مطالعه برای تامین آب ١٧ استان از دریا
وزیر نیرو از آغاز مطالعه برای تامین آب شرب ١٧ استان کشور خبر داد و گفت: در نظر داریم در یک نوار صد کیلومتری در جنوب کشور، آب شرب را از طریق دریا تامین کنیم.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان در نشست خبری که امروز برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح تامین آب استان‌های شرقی کشور از طریق دریا گفت: در کشوری که به آب‌های آزاد در شمال و جنوب دسترسی داریم و فناوری نمک زدایی باعث کاهش قیمت تمام شده، شده است، از این امکان برای تامین آب شرب برای امنیت خاطر شهروندان مخصوصا در منابع مرزی نخواهیم گذشت.

وی ادامه داد: زمانی که طرح‌هایی آغاز می‌شود که هم زمانبر است و هم هزینه بر، این مسئولیت بر عهده ما است که بررسی کنیم آیا اجرای چنین طرحی باعث می‌شود در آینده دغدغه تامین آب داشته باشیم یا خیر؟

وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در استان‌ها و در سطح ملی، اظهار کرد: در این کارگروه‌ها اساس این است که برنامه‌های مدیریت مصرف در کنار تامین آب از منابع جدید اجرا شود. در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح‌های مدیریت مصرف تهیه شده و طرح استان خراسان جنوبی در کارگروه ملی تصویب شده است. طرح خراسان رضوی تهیه شده و طرح استان سیستان در حال تدارک است.

اردکانیان ادامه داد:اجرای طرح های مذکور در کنار طرح‌های انتقال و نمک زدایی تصویب خواهند شد. طرحی که در خراسان رضوی تهیه شده در نوبت بررسی است و پیش بینی شده میزان مصرف آب در بخش کشاورزی یک میلیارد و ٨٠ میلیون متر مکعب اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، بحث انجام نشده ندارد، عنوان کرد: پیش بینی استان‌ها تا افق ١٤٢٥صورت گرفته است.

اردکانیان ادامه داد: هنوز مشخص نیست طرح ها چه زمانی کلنگ زنی شود و این موضوع بستگی به سرمایه‌گذارها دارد.

وی درمورد میزان آبی که به استان خراسان جنوبی اختصاص داده می‌شود توضیح داد: کف و سقفی که برای این استان در نظر گرفته شده ٦٠و ١١٠ میلیون متر مکعب آب شیرین است. اما مجوز تخیصص بیشتر است.

آخرین وضعیت آبرسانی به روستاها

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه طی شش سال گذشته هفت میلیون جمعیت روستایی از شبکه آب سالم و پایدار برخوردار شدند، اظهار کرد: به طور کلی طی این سال‌ها ١٠ هزار و ٢٠٠روستای کشور از آب شرب بهره‌مند شدند و تا پایان سال جاری ١١٢٤ روستای دیگر به این شبکه وصل می‌شوند.