توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدید نفتی
توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدید نفتی
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران از توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدیدنفتی (IPC) خبر داد و گفت: علاوه بر آن مذاکره برای توسعه میادین دیگر مانند یاران و سهراب نیز در قالب این قراردادها ادامه دارد.

به گزارش نبض انرژی، «کریم زبیدی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه اکنون قراردادهایی برای افزایش ضریب بازیافت و ازدیاد برداشت در میادین مختلف نفتی مانند چشمه خوش، ‌پایدار غرب و شرق، سپهر،‌ جفیر و … در قالب قراردادهای جدید نفتی بسته شده،‌ ادامه داد:‌ اتمام این قراردادها به افزایش برداشت از میادین نفتی کشور و بالا رفتن توان تولید منجر خواهد شد.

وی در مورد فعالیت‌های زیست‌محیطی نفت در مناطق نفتی نیز گفت:‌ ‌در واقع تمام برنامه‌هایی که برای جمع‌آوری گازهای آلاینده و فلر پیگیری شده در جریان است. در همین زمینه در منطقه غرب کارون ان جی ال ۳۲۰۰ تاسیس خواهد شد. در چشمه خوش و دهلران نیز به منظور جمع‌آوری گازهای همراه ان جی ال ۳۱۰۰ تاسیس می‌شود.

به گفته زبیدی،‌ در بخش بزرگی از خوزستان نیز قرار است گازهای همراه بعد از جمع‌آوری به پالایشگاه بید بلند خلیج فارس برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها فرستاده شود.

وی به واگذاری جمع‌آوری برخی گازهای همراه در مناطقی مانند نفت شهر یا سعادت‌آباد از طریق مزایده به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود:‌ این مناطق از تاسیسات نفتی فاصله بیشتری دارند.

زبیدی به جمع‌آوری گازهای همراه در خارک نیز اشاره کرد و گفت: قرار است ان جی الی در خارک با هدف جمع‌آوری گازهای همراه تاسیس شود اما به دلیل بازنگری در حجم گاز،‌ این قرارداد مورد تجدید نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: ‌اکنون پیمانکاران انتخاب شده و امیدواریم تا سال ۹۹ به پیشرفت قابل توجهی در این پروژه برسیم البته این به شرطی است که در تامین کالا به دلایل تحریمی مشکلی پیش نیاید.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: برنامه ما این است گازهای همراه در پارس جنوبی نیز به طور کامل جمع‌آوری شود. البته این کار از شرکت نفت به شرکت ملی گاز محول شده که با اجرای آن علاوه بر رعایت ملاحظات زیست محیطی،‌ جلوی هدر رفت گاز نیز گرفته خواهد شد.

وی به انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت در خوزستان با توجه به سیل ابتدای سال نیز اشاره کرد و افزود:‌ بخشی از این هزینه مربوط به خود زمان سیل و انجام عملیات بود. در حال حاضر نیز ۱۳۰ میلیارد تومان تصویب کرده‌ایم که در بخش‌هایی مانند بازسازی مدارس روستایی، خانه‌های بهداشت روستایی، ‌تامین تجهیزات پزشکی و بازسازی خانه‌های روستایی هزینه خواهد شد.