اورهال پتروشیمی شازند برای نخستین بار با توان داخلی انجام شد
اورهال پتروشیمی شازند برای نخستین بار با توان داخلی انجام شد
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: عملیات تعمیرات اساسی(اورهال) این واحد پتروشیمی برای نخستین بار توسط کارشناسان و متخصصان داخلی این شرکت انجام شد.

به گزارش نبض انرژی، «ابراهیم ولدخانی» روز چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه، افزود: تمامی تجهیزات مورد نیاز برنامه تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند برای اولین بار توسط نیروهای متخصص داخلی این واحد تولیدی طراحی و ساخته شد.

وی ادامه داد: عملیات تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی شازند از اول مرداد ماه امسال کلید خورد و بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ نفر که بیش از ۹۵ درصد این افراد از نیروهای بومی استان بودند، آغاز شد و ۳۰ مردادماه جاری نیز به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با بیان اینکه عملیات تعمیرات اساسی این واحد تولیدی بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است، اظهار داشت: در این فرآیند تخصصی که با روحیه جهادی و تکیه بر اقتصاد مقاومتی نیروهای زبده و کارآزموده پتروشیمی آغاز شد، ۱۷ واحد تولیدی و پنج واحد خدماتی برای اولین بار در تاریخ فعالیت این واحد به صورت همزمان تعمیرات اساسی شدند.

ولدخانی اضافه کرد: عملیات اورهال شرکت پتروشیمی شازند در شرایطی انجام شد که تحریم های ظالمانه دشمنان علیه کشورمان به اوج خود رسیده بود اما متخصصان داخلی این شرکت با اعتماد به نفسی مثال زدنی تمامی تجهیزات مورد نیاز این عملیات را که پیش از در اختیار زیمنس آلمان بود را طراحی و در فرایند اوورهال به کار گرفتند.

وی بیان کرد: کارکنان شرکت زیمنس که سال های گذشته برای انجام اورهال در پتروشیمی شازند مستقر می شدند، اجازه نظارت به نیروهای بومی را نمی دادند اما امسال کارکنان این واحد توانستند با تکیه بر ظرفیت ها و دانش داخلی تمامی بخش های پتروشیمی شازند را تعمیرات اساسی کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: در اورهال امسال بخشی از مبدل های ۴۰۱ و ۴۰۱ این شرکت برای اولین بارساخته و نصب شد و تعدادی از توربین های آن نیز بعد از ۱۲ سال در فرآیند تعمیرات اساسی قرار گرفتند.

ولد خانی افزود: با توجه به اینکه امکان تهیه نقشه های تخصصی برای ساخت و تولید قطعات مورد نیاز شرکت پتروشیمی تنها در زمان اورهال وجود دارد، امسال بیش از ۹۰۰ قطعه از قطعاتی که تا به حال باز نشده بودند، بازگشایی و عملیات نقشه برداری با موفقیت انجام شد.

وی افزود: با ابتکار نیروهای متخصص شرکت پتروشیمی شازند برخی از واحدهای پایین دستی این شرکت با تاخیر در فرآیند اورهال قرار گرفتند که این مهم باعث شد همزمان با تعمیرات اساسی، تولید نیز جریان داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند ادامه داد: هیدروژن مورد نیاز این شرکت فقط از شرکت پالایشگاه  امام خمینی(ره) شازند تامین می شود

ولدخانی بیان کرد: سیستم تیپ فلر(سیستم دفع یا سوزاندن گازهای زائد هیدروکربنی موجود در واحدها) بعد از ۱۲ سال در اورهال امسال تعمیرات اساسی شد و با چنین شرایطی این شرکت تا هشت سال نیاز به اورهال ندارد.

وی ادامه داد: نوسازی کامل در قسمت فیشینگ واحد PBR برای اولین بار، تعویض UPS واحد ۲EH، تعمیر شات آف ولو در واحد یوتیلینی برای نخستین بار، وارد سرویس شدن بخش الکل واحد ۲EH ۱۰ روز قبل از راه اندازی واحد الفین، تعمیر، مونتاژ و در سرویس قرار دادن توربین های ۵۰۱، ۵۰۲ و ۲۰۱ و طراحی نازل مخصوص توسط مبدل شاپ شرکت، تمیزکاری راکتور اصلی ۲۰۰ از دیگر اقدامات شرکت پتروشیمی شازند در اورهال امسال است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند بیان کرد: فروش این واحد تولیدی در چهار ماه نخست امسال به بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال رسید که از این میزان ۴۰ درصد به نقاط مختلف جهان صادر شد و مابقی نیز در کشور به مصرف رسید.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در خصوص انجام مسئولیت های اجتماعی این شرکت نیز گفت: در جریان اورهال امسال بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ نیروی انسانی در این شرکت جذب شد که بش از ۹۵ درصد آنها بومی بودند و تمامی تجهیزات مورد نیاز این افراد نیز از واحدهای تولیدی داخلی استان تامین شد.

پتروشیمی شازند در سال ۱۳۷۲ بهره برداری شد و به عنوان یکی از واحدهای فرادستی مطرح در حوزه نفت و گاز برای زنجیره بزرگی از تولیدکنندگان متوسط و کوچک کشور کارسازی و تامین مواد اولیه دارد.