استقبال کشاورزان هرمزگان از آب شیرین‌کن به‌دلیل افت کیفیت آب دشت‌ها
استقبال کشاورزان هرمزگان از آب شیرین‌کن به‌دلیل افت کیفیت آب دشت‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: با توجه به خشکسالی‌های دو دهه اخیر در استان هرمزگان، سطح کیفیت آب موجود در دشت‌ها به شدت کاهش یافته‌است، به همین دلیل استفاده از آب‌شیرین‌کن مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته‌است.
به گزارش نبض انرژی، “هوشنگ ملایی” در جلسه بررسی وضعیت چاه‌های دارای آب‌شیرین‌کن که به میزبانی آب منطقه‌ای هرمزگان برگزار شد، افزود: آب شیرین‌کن‌هایی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد تولید پساب کرده و اثرات زیست محیطی مخرب آن بر بافت فیزیکی خاک تاثیر گذاشته، آن‌را از بین می‌برد و آب‌های زیرزمینی را نیز آلوده می‌کند.
وی اظهار داشت: آب شیرین‌کن‌ها باید در زمین‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر پایین بودن کیفیت منابع آبی آنها، نزدیک به دریا باشد، به خاک آسیب نرساند و آبخوان را تخریب نکند، زیرا این خطرات غیر قابل جبران بوده و اگر دشت‌ها از بین برود دیگر احیا نخواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ۲۲هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که با توجه به شرایط استان و وجود خشکسالی‌، عدم بارش نزولات جوی و افت کمی و کیفی آب، کشاورزان در برخی از دشت‌های استان تمایل دارند از آب شیرین‌کن استفاده کنند.
ملایی با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی‌های اخیر‌ دشت‌های استان به خوبی تغذیه نشده و شاهد اضافه برداشت نیز بوده‌ایم اضافه کرد: به‌دلیل عدم توازن در تغذیه و برداشت دشت‌های استان به‌طور متوسط در برخی دشت‌ها سالی 1.5 متر سطح آب آنها کاهش داشته‌است.
وی اضافه کرد: لازمه صدور مجوز آب شیرین‌کن وجود نظارت است که ضمن رعایت الزامات زیست محیطی، از اضافه برداشت جلوگیری شده و کشاورزی به‌صورت گلخانه و در فضای بسته‌ انجام گیرد تا شاهد افزایش راندمان آب باشیم.