شرکت‌های ایرانی برای تولید برق از منابع افغانستان ورود کنند
شرکت‌های ایرانی برای تولید برق از منابع افغانستان ورود کنند
وزیر برق و انرژی افغانستان گفت: شرکت‌های خصوصی ایران می‌توانند برای تولید برق از منابع داخلی این کشور ورود کرده و افغانستان از این موضوع حمایت می‌کند.
به گزارش نبض انرژی، «گل خل می » روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: افغانستان بازار خود در زمینه تولید برق از منابع داخلی باز کرده و تاکنون پنج شرکت ۳۷۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وی ادامه داد: بر این اساس افغانستان آماده است اگر شرکت‌های ایرانی تمایل داشته باشند از توان آنها استفاده کند.
وزیر برق و انرژی افغانستان نیاز این کشور به انرژی برق را زیاد توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: هنوز فقط ۴۰ درصد مردم این کشور از انرژی برق برخوردارند.
گل خل می گفت: بنابراین شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند ضمن اینکه نیاز به برق در افغانستان روز افزون است.
وی به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و افغانستان در چندی پیش اشاره کرد که در آن مقرر شده بود یک هیات تخصصی و اجرایی از ایران به افغانستان برای بررسی طرح ها و عملیاتی کردن آنها بیایند.
وزیر برق و انرژی افغانستان ادامه داد: این هیات به سرپرستی معاون برق و انرژی وزیر نیروی ایران به افغانستان آمد و جلسات خوبی نیز برگزار و توافق‌هایی حاصل شد.
به گفته وی، ایران ظرفیت‌های زیادی در بخش برق دارد که می‌توان از آنها برای تولید برق در افغانستان استفاده کرد تا مردم این کشور هم از برق برخوردار شوند.
گل خل می افزود: بازسازی و تعمیر تجهیزات فرسوده،  بازسازی ژنراتورهای آسیب دیده از جنگ افغانستان و یاری به افغانستان برای توانمندی در بخش برق بخشی از مذاکرات با هیات ایرانی است.
وزیر افغان  به تلاش برای اتصال شبکه برق این کشور با ایران اشاره کرد و گفت: این اتصال برای دو کشور می‌تواند مهم باشد.
گل خل می ادامه داد: همچین افغانستان می‌تواند نقش یک رابط خوب را بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی ایفا کند و در زمانی که کشورهای آسیای در پیک تولید هستند و ایران در پیک مصرف مازاد تولید آنها را به ایران برساند و نیز در زمان نیاز کشورهای آسیای برق ایران را به آنها برساند.
وزیر برق و انرژی افغانستان اتصال برقی کشورهای همسایه را مهم دانست و گفت: این اتصال ثبات منطقه‌ای به همراه دارد.
وی افزود: در صورت اتصال برق افغانستان به ایران افغانستان می‌تواند بعد از توانمند شدن برق خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس برساند.