تولید نفت ایران یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است
تولید نفت ایران یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است
کارشناس ارشد انرژی گفت: هم‌اکنون رقم تولید نفت ایران به حدود 3.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که با توجه به مصرف داخلی 1.8 میلیون بشکه در پالایشگاه‌های داخلی، مابقی آن توسط دولت صادر می‌شود.

به گزارش «نبض انرژی» طبق اعلام رسمی وزارت نفت، با روی کار آمدن دولت سیزدهم صادرات نفت ایران نسبت به قبل از آن 2 برابر شده است و طبق آمار موسسات کپلر و ورتکسا به احتمال زیاد از عدد 600 الی 700 هزار بشکه در روز به 1.2 الی 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

جواد اوجی وزیر نفت در افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در اردیبهشت سال جاری گفت: روند تولید در صنعت نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایشی است. اکنون تولید نفت ایران به بیش از 3 میلیون بشکه افزایش یافته است.

طبق آخرین گزارش اوپک، توان عملیاتی پالایشگاه‌های نفت ایران حدود 1.7 میلیون بشکه در روز است. در نتیجه با کسر مصرف داخلی از رقم رسمی تولید نفت ایران، به نظر می‌رسد روزانه حدود 1.3 میلیون بشکه نفت ایران به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

* تولید نفت ایران به حدود 3.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت

در این راستا محمدصادق مهرجو کارشناس‌ انرژی، با اشاره به افزایش تولید نفت ایران در 20 ماه گذشته عنوان کرد: صادرات نفت ایران طبق آمار موسسات داخلی و خارجی معتبر در دولت فعلی افزایش یافته است. ارقام مربوط به تولید نفت ایران نیز این موضوع را تایید می‌کند.

وی افزود: ایران در سال 99 بدترین وضعیت را در تولید و صادرات نفت داشته است و میانگین تولید نفت ایران در این سال حدود 2.1 میلیون بشکه در روز بوده است. در زمان تحریم‌های دوره اول، تولید نفت ایران به طور میانگین روی عدد روزانه 2.87 میلیون بشکه در روز تا پایان سال 93 ثبت شد.

مهرجو اظهار داشت: در یک تا دو سال اخیر، رقم تولید نفت ایران به بیش از 3 میلیون بشکه در روز رسیده است و الان حدود 3.2 میلیون بشکه در روز است. این افزایش تولید نسبت به سال‌های 90-91 درحالی است که تحریم‌های نفتی دوره دوم اثربخشی بیشتری در ایجاد محدودیت داشته است.

کارشناس انرژی گفت: مصرف داخلی نفت در کشور مشخص است و حدود 1.7 الی 1.8 میلیون بشکه در روز است. پس طبیعتا مابه‌التفاوت رقم تولید و مصرف داخلی نفت، توسط دولت سیزدهم صادر می‌شود. بازارسازی نفت اقدام خوبی بود که برای افزایش صادرات نفت انجام شده است و با افزایش صادرات نفت ایران طبیعتا دست ایران در مذاکرات آتی پرتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: البته در سال گذشته میانگین تولید نفت ایران حدود 2.6 میلیون بشکه در روز بوده است ولی از اواخر سال 1401 به عدد تولید 3 میلیون بشکه در روز نزدیک شدیم و سپس آن را رد کردیم و به 3.2 میلیون بشکه رسیدیم.

مقایسه میزان تولید نفت ایران در سال 99 و شرایط فعلی نشان می‌دهد که افزایش تولید نفت حداقل یک میلیون بشکه‌ای رقم خورده است، موضوعی که هیثم الغیص دبیرکل اوپک نیز به آن اذعان کرد و گفت: ایران بازیگری کلیدی و اساسی در بازار نفت است، من معتقدم ایران توانسته است تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و ما معتقدیم ایران همچنان در حال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است.

منبع: فارس