فرآورده پتروشیمی با دانش ایرانی در یک کارخانه روسیه به ثمر نشست
فرآورده پتروشیمی با دانش ایرانی در یک کارخانه روسیه به ثمر نشست
تولید یک فرآورده صنعت پتروشیمی مورد نیاز صنعت کشور روسیه با دانش متخصصان ایرانی به ثمر نشست و این محصول از آزمایش سربلند بیرون آمد.

به گزارش «نبض انرژی»مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی آریا ساسول، در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه روس پلاست در مسکو افزود: با توجه به شرایط تحریم های علیه روسیه، این شرکت همکاری مشترکی را برای تولید نیازمندی های این کشور انجام داد که به مرحله آزمایش برای آغاز تولید تجاری رسید.
روح الله پورکاویان افزود: ایران با اتکا به تجربه تحریم بیش از چهار دهه در صنعت پتروشیمی و تأمین نیازهای این صنعت با اتکا به ظرفیت داخلی به توانمندی قابل توجهی رسیده است که در تعامل با شرکت های روسی به دنبال ارزآوری و صادرات محصول در قالب تأمین نیازهای این کشور هستیم.
وی گفت: متقابلا شرکت های روس هم از توانمندی هایی برخوردار هستند که همکاری مشترک با آنها می تواند به تولید محصول با هزینه پایین تر برای صنعت پتروشیمی ایران منجر شود.
این فعال صنعت پتروشیمی با اشاره به نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در تأمین نیازهای این صنعت در ایران و جایگزینی آنها با برخی شرکت های خارجی گفت: در نمایشگاه روس پلاست، به دنبال حمایت از دانش بنیان ها در قالب معرفی آنها به شرکت های معتبر بین المللی هستیم.
پورکاویان با ابراز خرسندی از این که با توسعه مناسبات ایران و روسیه، در بحث مالی گشایش خوبی انجام شده و مبادلات تجاری در حال انجام است، گفت: انتظار است گام های دیگری در راستای تسهیل شرایط حمل و نقل بین دو کشور برداشته شود و ارگان های متولی در وزارت صنعت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اطلاعات جامع تری از نیازهای کشور روسیه در اختیار صنایع ایرانی قرار دهند تا بسترساز تقویت مراودات تجاری دو کشور شود.

نمایشگاه بین المللی روس پلاست به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت پتروشیمی روسیه روز سه شنبه آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه که به مدت سه روز در کورکوس اکسپو مسکو برپا است، شماری از شرکت های ایرانی فعال در صنعت پتروشیمی در پاویون جمهوری اسلامی ایران به معرفی ظرفیت های خود پرداخته اند.
ایران در این نمایشگاه با برپایی یک پاویون اختصاصی شامل پنج شرکت بزرگ پتروشیمی شامل آریاساسول، امیرکبیر، تبریز، مارون و شازند و همچنین سه شرکت دیگر در حوزه پایین دستی حضور دارد.
مدیرکل همکاری‌های بین المللی وزارت انرژی روسیه در حاشیه این نمایشگاه با اشاره به امضای تفاهم نامه نقشه راه همکاری‌های علمی و فناوری بین این وزارتخانه و وزارت نفت ایران، گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مشترک در دستور کار مسکو و تهران قرار گرفته است.
دمیتری سیمیونف افزود: بعد از امضای این سند، شرکت های بسیاری در روسیه علاقه مند به همکاری با ایران شده اند. وی اظهار داشت: این سند به دستیابی طرفین به شناخت دوجانبه کمک می کند.
مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت انرژی روسیه خاطرنشان کرد: بر مبنای این سند، روسیه و ایران در هر بخشی از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، استفاده حداکثری از ظرفیت های یکدیگر خواهند داشت و در بخش هایی که نیازهای دوجانبه وجود دارد، دو کشور تشریک مساعی خواهند کرد و با طراحی مشترک، طرح های دارای ارزش افزوده را دنبال خواهند کرد.
نقشه راه همکاری‌های علمی و فناوری بین معاونت امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت و وزارت انرژی روسیه یکی از هشت سندی بود که 27 اردیبهشت 1402 در پی مذاکرات وزیر نفت ایران و معاون نخست وزیر روسیه در تهران، به امضای شرکت های ایرانی و روسی رسید.

منبع: ایرنا