تولید لامپ‌های رشته‌ای متوقف می‌شود؟
تولید لامپ‌های رشته‌ای متوقف می‌شود؟
حدود یک‌دهه طرح توقف تولید لامپ‌های رشته‌ای در کشور مطرح است، اما همچنان تولید این لامپ‌های کم‌بازده انجام می‌شود؛ طبق طرح جدید وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد، قرار است شاهد توقف تولید لامپ‌های رشته‌ای کم‌بازده باشیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»طرح توقف تولید لامپ‌های رشته‌ای کم‌بازده از زمانی که سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) وجود داشت و هنوز این سازمان با ادغام در سازمان انرژی‌های نوی ایران (سانا) به سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) تبدیل نشده بود، در دستور کار بخش ارتقای بهره‌وری در صنعت برق کشور قرار داشت.

درواقع حدود یک‌دهه است که هر از گاهی، وعده توقف تولید لامپ‌های رشته‌ای داده شده اما توفیقی در این عرصه حاصل نشده است. سالانه میلیون‌ها عدد لامپ رشته‌ای در کشور تولید می‌شود و طبق اعلام رسمی وزارت نیرو، برای نمونه در سال گذشته به دلیل عدم سیاست‌گذاری و استاندارد موثر، یکی از شرکت‌های تولید کننده، بیش از 16 میلیون لامپ رشته‌ای تولید و به بازار عرضه کرده است که توان مصرفی مجموع آن‌ها معادل برق تولیدی دو نیروگاه سیکل ترکیبی 1000 مگاواتی است.

در روزهای اخیر، به دنبال بازنگری و اصلاح استاندارد برچسب انرژی لامپ، سازمان ملی استاندارد طی مکاتبه‌ رسمی با ادارات استانی، اجرای اجباری اصلاحیه جدید استاندارد برچسب انرژی لامپ‌های الکتریکی را از یکم مرداد سال‌جاری ابلاغ کرد.

بر این اساس همه واحدهای تولیدی و ذی‌نفعان باید از ابتدای مرداد امسال نسبت به رعایت این استاندارد توجه ویژه‌ای داشته باشند. بر اساس برنامه بازنگری و اصلاح استاندارد برچسب انرژی لامپ در گام نخست چهار رتبه انرژی «B، C، D، E » حذف و رده جدید «+++ A» به بالای جدول انرژی لامپ‌های تولیدی اضافه می‌شود.

عدم امکان تولید لامپ‎‌های رشته‌ای و بخار جیوه در کنار ارتقای فناوری و افزایش راندمان محصولات LED از جمله نتایج اجرای این طرح است. با تغییر استاندارد انرژی لامپ و اجرایی شدن آن، تولید لامپ‌های رشته‌ای با راندمان 10 تا 15 درصد و لامپ‌های خیابانی بخارجیوه با راندمان 40 تا 45 درصد متوقف خواهد شد.

منبع: تسنیم