تمدید قرارداد اوپک پلاس تا پایان ۲۰۲۴
تمدید قرارداد اوپک پلاس تا پایان ۲۰۲۴
ائتلاف اوپک پلاس متعهد شد کاهش عرضه نفت خود را در ۲۰۲۴ هم ادامه دهد تا از قیمت نفت حمایت شود.

به گزارش «نبض انرژی»  به نقل از رویترز، ائتلاف اوپک پلاس متعهد شده کاهش عرضه نفت خود را در 2024 هم ادامه دهد تا از قیمت نفت حمایت شود. دراین‌بین، عربستان هم تولید خود را در ماه ژوئیه پایین می‌آورد.

 وزارت انرژی عربستان اعلام کرد تولید این کشور از حدود 10 میلیون بشکه در ماه مه تا 9 میلیون بشکه در روز در ژوئیه کاهش پیدا می‌کند که بزرگ‌ترین کاهش تولید این کشور طی سال‌های گذشته است.

 ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدینش به رهبری روسیه تشکیل شده حدود 40 درصد از نفت خام دنیا را تولید می‌کند. این بدان معناست که سیاست‌های این ائتلاف تأثیر بزرگی بر قیمت نفت دارد.

 کاهش تولید شگفت‌آور اوپک پلاس در ماه آوریل قیمت نفت خام برنت را حدود 9 درصد افزایش داد، اما قیمت نفت از آن زمان تحت فشار نگرانی درمورد ضعف اقتصاد دنیا و تأثیر آن بر تقاضا قرار دارد.

 قیمت نفت در پایان روز جمعه به 76 دلار رسیده بود.

 عربستان تنها عضو ائتلاف اوپک پلاس است که ذخایر مازاد کافی برای کاهش و افزایش راحت تولید در اختیار دارد.

 ائتلاف اوپک پلاس همچنان به کاهش 3.66 میلیون بشکه‌ای تولید خود ادامه می‌دهد که برابر با 3.6 درصد از تقاضای جهانی است. 2 میلیون بشکه از این کاهش تولید در سال گذشته تصویب شد و درمورد 1.66 میلیون بشکه دیگر هم در ماه آوریل توافق کردند.

 مهلت این قرارداد کاهش تولید تا پایان 2023 بود و اوپک پلاس در روز یکشنبه طی مذاکراتی 7 ساعته توافق کرد این قرارداد تا پایان 2024 ادامه داشته باشد.

 کشورهای غربی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی، اوپک را متهم به دست‌کاری قیمت نفت و تضعیف اقتصاد دنیا از طریق قیمت‌های بالای انرژی کرده‌اند. غرب همچنین اوپک را متهم به طرف‌داری از روسیه می‌کند.

 اوپک هم در پاسخ اعلام کرده چاپ پول غرب طی یک دهه گذشته تورم را بالا برده و کشورهای تولیدکننده نفت را مجبور کرده ارزش اصلی‌ترین صادرات خود را حفظ کنند.

 تحلیلگران عقیده دارند این تصمیم اوپک پلاس در روز یکشنبه نشانه‌ای واضح از تمایل این گروه برای حمایت از قیمت نفت است.

 اوپک پلاس در اجلاس روز یکشنبه هدف تولید روسیه، نیجریه و آنگولا را پایین آورده تا بتوانند همگام با سطح فعلی تولید پیش بروند. اما از طرف دیگر، امارات می‌تواند تولید خود را حدود 200 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 3.22 میلیون بشکه در روز برساند.

منبع: تسنیم