ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی چقدر است؟
ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی چقدر است؟
در شرایط فعلی ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی کشور به ۱۲۰ مگاوات رسیده است؛ هرچند این عدد روند رشد این صنعت را نشان می دهد اما باتوجه به پتانسیل های موجود عدد بالایی نیست.

به گزارش«نبض انرژی»با توجه به پتانسیل های ایران و داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در کشور توسعه انرژی های تجدیدپذیر در دستور کار دولت بوده، بر این اساس در برنامه دولت سیزدهم توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر مد نظر قرار گرفته است.

در این برنامه ۷۰۰۰ مگاوات به انرژی‌های خورشیدی اختصاص یافت که مقدمات آن در حال انجام است، توسعه نیروگاه‌های انشعابی نیز در دستورکار قرار گرفت و بر این اساس، طبق مصوبه معاون اول رئیس جمهور احداث پانصد و ۵۰ هزار مورد تاکید قرار گرفت.

احداث نیروگاه‌ها از طریق پرداخت تسهیلات با بهره کم به خانواده‌های کم برخوردار در مناطق محروم انجام می‌شود،   خانواده‌ها از طریق سازمان بسیج معرفی و پس از تأیید نهایی به سازمان ساتبا معرفی خواهند شد و این‌ها به مدت ۲۰ سال ضمن تأمین برق کشور از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند در این بین ۵۲ شرکت برای تأمین تجهیزات اعلام آمادگی کرده‌اند.

ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی کشور به ۱۲۰ مگاوات رسید

به تازگی جعفر محمدنژاد سیگارودی مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا اعلام کرد: با تعداد ۱۱ هزار و ۴۲۱ واحد نیروگاه‌های انشعابی نصب شده در کشور، ظرفیت کل نیروگاه‌های انشعابی در حال حاضر به ۱۲۰ مگاوات رسیده است که این نیروگاه‌ها قابلیت تولید سالانه ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت را دارند.

وی افزود: در راستای توسعه نیروگاهای خورشیدی پنج کیلوواتی حمایتی برای خانوارهای کم برخوردار جامعه بویژه در مناطق روستایی کشور، هم اکنون تعداد ۲۲۸۸ سامانه در ۱۹ استان کشور نصب شده و سازمان ساتبا نیز در همراهی با این امر مهم بیشترین تعرفه خرید برق تضمینی را به بخش حمایتی اختصاص داده است و انتظار داریم در سال جاری شاهد رشد چشمگیری در توسعه این سامانه‌ها در سطح کشور باشیم.

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و هم‌اکنون در برخی از کشورهای دنیا حدود ۸۳ درصد از انرژی‌ مصرفی تجدیدپذیر است در این شرایط توجه به توسعه تجدیدپذیر ها اهمیتی دو چندان دارد.

در شرایط فعلی راندمان پنل‌ها در بازار به ۲۴ درصد و در حوزه پژوهشی به ۳۶ درصد رسیده است، توربین‌های بادی با ظرفیت ۱۰ مگاوات در کشورهای پیشرفته دنیا به راحتی برق یک شهر را می‌تواند تامین کند.   نسل جدید نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی از طریق گرما و حرارت تولید انرژی برق می‌کند و حتی تولید برق از طریق زباله و جزر و مد صورت می‌پذیرد.

در سال های اخیر توسعه انرژی های تجدیدپذیر روند صعودی پیدا کرده و با سیاست ها و برنامه ریزی هایی که اخیرا در حوزه تجدیدپذیرها لحاظ شده همچون ورود آن ها به بورس انرژی می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.