تکمیل زنجیره ارزش و دستیابی به تکنولوژی‌های نوین مهم‌ترین هدف پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۲
تکمیل زنجیره ارزش و دستیابی به تکنولوژی‌های نوین مهم‌ترین هدف پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۲
شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی امروزه علاوه براینکه نقش کلیدی در توسعه و خودکفایی این صنعت دارند؛ بلکه باعث کاهش وابستگی به برخی از تجهیزات شده‌اند، بنابراین در توسعه زنجیره ارزش و دستیابی به لایسنس‌ها و تکنولوژی تولید محصولات جدید، نقش این شرکت‌ها بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت پتروشیمی یکی از صنایع استراتژیک در کشور است که با تولید انواع محصول و صادرات آن به کشور‌های خارجی گام مثبتی را در عرصه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برداشته است. می‌توان گفت که امروزه صنعت پتروشیمی ایران با بیش از ۹۲ میلیون تن ظرفیت تولید در مسیر رشد و توسعه قراررفته و حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی نیز صادر می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع های پتروشیمی کشور تولید می شود به گونه‌ای که در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام شد که ۱۴ میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین کننده ای در تنظیم بازار ارز داشت.

براساس این گزارش با ادامه روند توسعه‌ای در این صنعت پیش‌بینی می‌شود که صنعت پتروشیمی ایران به سرعت به سمت بومی سازی تجهیزات مورد نیاز خود است تا جاییکه در زمینه دانش فنی، کاتالیست ها، کالا‌ها و تجهیزات بسیاری از نیاز‌های صنعت ازطریق بومی سازی تامین می شود و پیش بینی می شود تا ۵ سال آینده در تامین نیاز‌های کالا‌های راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا شود.

از سوی دیگر یکی از موفقیت‌های صنعت پتروشیمی کشور استفاده از توان داخلی و بهره‌مندی از نوآوری‌های شرکت‌های دانش بنیان است. نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی علاوه بر خودکفایی در بخش‌های مختلفی که پیش‌از این وابستگی فنی به خارج از کشور ایجاد می‌کرد، در توسعه زنجیره ارزش و دستیابی به لایسنس‌ها و تکنولوژی تولید محصولات جدید، بسیار مهم است.

طبق گفته شاهمیرزایی معاون وزیر نفت توسعه دانش‌بنیان‌ها در صنعت پتروشیمی به یک یا دو سال محدود نمی‌شود؛ اگرچه تا امروز در صنعت پتروشیمی ایران در بخش کالا و تجهیزات خودکفایی بیش از ۸۰ درصدی حاصل شده و در بسیاری از بخش‌ها پیشرو هستیم، اما باید در برنامه هفتم توسعه، روند دانش بنیان کردن و بومی سازی دانش مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی ادامه یابد، چرا که تقاضا برای محصولات صنعت پتروشیمی روز به روز در جهان در حال افزایش است و نقش آفرینی این صنعت در دنیای فردا، از امروز نیز بیشتر خواهد بود؛ پس‌هرچه بیشتر به دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی کشور اقدام کنیم، آینده‌ای موفق‌تر و اقتصادی شکوفاتر در این صنعت خواهیم داشت.