آمریکایی‌ها چگونه مردم را وادار به صرفه‌جویی در مصرف برق می‌کنند؟
آمریکایی‌ها چگونه مردم را وادار به صرفه‌جویی در مصرف برق می‌کنند؟
کشور آمریکا از جمله کشور‌های مهم جهان است که با هدف کنترل و مدیریت بهینه مصرف برق مجموعه اقدامات متفاوتی را در دستور کار قرار داده است. از جمله این اقدامات باید به افزایش تعرفه برق در ساعت‌های اوج بار اشاره کرد که سبب می‌شود بسیاری از شهروندان این کشور از روی اجبار مصرف برق خود را کاهش دهند.

به گزارش«نبض انرژی» در کشور آمریکا و در ساعت‌های اوج بار مصرف برق طرح قیمت گذاری اوج مصرف (critical peak pricing) به اجرا در می‌آید که به موجب این طرح، تعرفه محاسباتی خرید برق بعضاً تا چند برابر شرایط عادی افزایش پیدا می‌کند.
هدف از اجرای این طرح آن است که با افزایش قیمت برق در ایام بحرانی تا سطح هزینه تمام شده برق و چه بسا بیشتر، مشترکان برق ناگزیر شوند از مصرف غیرضروری پرهیز کنند تا روند مصرف برق وارد شرایط بحرانی نشود.
پیشتر در همین رابطه پایگاه خبری «EnergySage»، نوشت: اگرچه شرکت‌های مختلف تولید کننده برق تمام تلاش خود را می‌کنند تا انرژی برق را با کمترین هزینه ممکن به دست شهروندان برسانند، اما با افزایش تقاضا در شبکه‌های برقی نیروگاه‌های مختلف برای تأمین برق به مشکل برمی‌خورند و برای حفظ پایداری جریان برق ناچار می‌شوند قیمت برق را افزایش دهند تا حتی الامکان از مصارف غیرضروری در این ایام جلوگیری شود.
ساز و کار اجرای این طرح در کشور آمریکا به این صورت است که در ایام بحرانی که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا به شدت افزایش پیدا می‌کند، تعرفه برق که در شرایط عادی حدوداً ۱۰ سنت است، متغیر می‌شود و در ساعات پیک مثل بعد از ظهر‌ها دست کم تا سه برابر افزایش می‌یابد.
بر اساس اطلاعاتی که وب سایت «cei.org» منتشر کرده است، در جریان قیمت گذاری اوج مصرف برق در زمستان سال گذشته قیمت تمام شده برق خانه‌هایی که با گاز طبیعی گرم می‌شدند نسبت به سال قبل آن با ۲۸ درصد افزایش به ۹۳۱ دلار و قیمت خانه‌هایی که با انرژی برق گرم می‌شدند با ۱۰ درصد به ۱۳۵۹ دلار رسید.
توضیح بیشتر اینکه در ایالت‌های مختلف آمریکا ۱۵ تا ۲۰ دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران و در شبانه روز، شهروندان چیزی حدود ۴ ساعت مشمول طرح قیمت گذاری در زمان اوج مصرف می‌شوند و از یک روز قبل برای آن‌ها پیام‌هایی ناظر بر آغاز طرح از روز بعد ارسال می‌شود تا شهروندان برای مدیریت مصرف برق خود در ایام مورد اشاره آمادگی کافی داشته باشند.
مدیران صنعت برق در کشور آمریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنان می‌توانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند.
نخست اینکه با این اقدام و افزایش قیمت برق زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مصرف کنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگو‌های کاهش مصرف و روش‌های صرفه‌جویی را بهتر و بیشتر درک کنند.
دیگر اینکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش می‌یابد نیز به واسطه عادت به صرفه‌جویی و رعایت الگو‌ها با صورتحساب‌های به مراتب ارزان‌تری رو به رو شوند.
البته افزایش تعرفه برق تنها راهکار آمریکایی‌ها برای جلوگیری از خاموشی نیست و مدیران صنعت برق این کشور همچنین برای جلب مشارکت بیشتر شهروندان ساز و کاری فراهم کرده‌اند تا مشترکانی که در ایام بحرانی با دولت در اجرای این طرح همکاری می‌کنند، در سایر ایام سال مشمول تخفیف‌های ویژه شوند.
مستند به اطلاعات منتشر شده در «EnergySage»، دولت آمریکا برای آن دسته از شهروندان که نمی‌توانند در ایام اوج بار، مصرف برق خود را کاهش دهند، راهکار‌های مدیریتی دیگری را نیز پیشنهاد داده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید پنل‌های خورشیدی و ذخیره سازی برق در ایام کم باری برای استفاده در دوران اوج بار مصرف اشاره کرد.
همچنین به شهروندان آمریکایی توصیه می‌شود با بهسازی و نوسازی وسایل پرمصرف مانند یخچال و ماشین لباسشویی، جدا کردن وسایل برقی از پریز برق در ایامی که به آن نیاز ندارند، عایق کاری مناسب منازل مسکونی، تنظیم دمای محیط خانه در حد استاندارد، استفاده از لامپ‌های هوشمند و اندازه‌گیری مداوم میزان مصرف نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام کنند.