روسیه عامل رشد ۲۲۵ درصدی انتقال پنهانی نفت در دریا
روسیه عامل رشد ۲۲۵ درصدی انتقال پنهانی نفت در دریا
با تلاش روسیه برای دور زدن تحریم‌های غربی، نفتکش‌های بیشتری برای انتقال پنهانی نفت، دستگاه‌های فرستنده‌ ردیاب خود را خاموش می‌کنند.

به گزارش «نبض فناوری»بررسی داده‌های اس اند پی گلوبال مارکت اینتلیجنس شامل مجموعه ریسک اطلاعات دریایی (MIRS)  و پورتال دریایی نشان می‌دهد شیوه خاموش کردن سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS) که برای حفظ ایمنی دریایی طراحی شده و این اواخر به ردیابی محموله‌های نفت کمک کرده ، ۲۲۵ درصد افزایش جهانی داشته است.

بر پایه این داده‌ها، در سه ماهه اول سال میلادی جاری، ۲۱۵ نفتکش با مجموع وزن ۹.۳۱ میلیون تن در ۵۲۴ مورد انتقال پنهانی کشتی به کشتی (STS) شرکت داشتند که در مقایسه با مشارکت ۷۲ نفتکش به وزن ۲.۴۰ میلیون تن در ۱۶۱ مورد انتقال در مدت مشابه سال گذشته که روسیه هنوز هدف تحریم‌ها و مکانیزم سقف قیمت برای فروش قرار نگرفته است، رشد قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.

براساس داده‌ها، در آب‌های کریمه، منطقه اقتصادی انحصاری روسیه و خطوط دریایی در نزدیکی کالینینگراد، ۳۱۲ مورد انتقال پنهانی بین دو کشتی در فاصله  ژانویه تا مارس مشاهده شد در حالی که پیش از این، تنها شش مورد در سال مشاهده می‌شد. این وضعیت نشان می‌دهد که روسیه در مرکز روند رو به رشد جهانی استفاده از تکنیک‌های انتقال پنهانی بین دو کشتی به عنوان راهی برای فرار از نظارت بین‌المللی در هنگام انتقال نفت قرار دارد.

این تحولات در بحبوحه تخفیف چشمگیر قیمت صادرات گرید اورال نسبت به نفت برنت روی داده است. طبق ارزیابی پلاتس گلوبال کامادیتی اینسایتس، میانگین اختلاف قیمت اورال به برنت به ۳۷ دلار و ۸۰ سنت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۱۷ دلار و ۷۰ سنت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ رسید. این اختلاف در ژانویه سال ۲۰۲۲، حدود ۳.۷ دلار بود.

بر اساس گزارش پلاتس، با وجود مکانیزم سقف قیمت و تحریم‌ها، خرید نفت روسیه همچنان بسیار سودآور مانده است و صاحبان نفتکش‌ها در هر سفر برای حمل این نفت، می‌توانند میلیون‌ها دلار درآمد کسب کنند. طبق آمار اس اند پی گلوبال کامادیتی، ۱۰۲.۴ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی احتمالا از طریق شیوه انتقال پنهانی بین دو کشتی در سه ماهه اول منتقل شده‌اند و اطلاعات مربوط به مبدا آنها به دلیل ماهیت پنهانی این فعالیت‌ها، نامعلوم است.

منبع: ایسنا