ارتقای حجم سوآپ گازی ایران و ترکمنستان با توجه به ظرفیت‌ مطلوب دو کشور ضروری است
ارتقای حجم سوآپ گازی ایران و ترکمنستان با توجه به ظرفیت‌ مطلوب دو کشور ضروری است
رئیس‌جمهوری بر اراده دو کشور ایران و ترکمنستان برای توسعه همکاری در حوزه انرژی به‌ویژه ارتقای حجم سوآپ گازی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب دو کشور در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه (نهم خردادماه) در نشست مطبوعاتی مشترک با قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، امضای اسناد همکاری میان دو کشور را جلوه‌ای از اراده مقام‌های عالی ایران و ترکمنستان همسو با توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی عنوان و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان روابط خوبی دارند، اما این میزان از روابط را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم سطح این روابط می‌تواند بسیار بیشتر از وضع فعلی ارتقا یابد.

وی وجود مرز مشترک میان دو کشور را فرصتی برای همکاری بیشتر در حوزه مرزی دانست و با اشاره به مذاکرات سازنده خود با رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، بر اراده دو طرف برای توسعه همکاری در حوزه انرژی به‌ویژه ارتقای حجم سوآپ گازی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب دو کشور در این زمینه تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری به فراهم شدن زمینه همکاری میان دو کشور در زمینه تبادل آب و برق، حمل‌ونقل و ترانزیت، همکاری‌های گمرکی، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در مذاکرات مقام‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان اشاره کرد و اجرایی شدن توافق‌های صورت‌گرفته را به‌منظور تأمین منافع دو ملت و دو کشور همچنین کشورهای منطقه مؤثر دانست.

رئیسی به توافق دو کشور برای همکاری در قالب سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز اشاره کرد و افزود: افزون‌بر همکاری دوجانبه، همکاری دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله تصمیم‌هایی بود که در مذاکرات مطرح شد و مصمم هستیم این همکاری‌ها را در ضمن همکاری‌های منطقه‌ای و سازمان‌های فعال منطقه‌ای از قبیل شانگهای ادامه دهیم.

وی با تأیید بر مواضع قربانقلی بردی محمداف درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در تضمین صلح و ثبات و امنیت منطقه تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی به مسائل منطقه همواره مبتنی بر تقویت صلح، امنیت و ثبات بوده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تعبیر حکیمانه‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه رابطه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان نه رابطه همسایگی که رابطه خویشاوندی است، حضور رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در ایران را نقطه عطفی برای توسعه همکاری‌های دو کشور و دو ملت دانست.

قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این نشست با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهوری ایران برای سفرش به تهران، رابطه دو کشور را دوستانه، برادرانه و مبتنی بر اشتراکات تمدنی دانست و بر تلاش برای تحکیم و توسعه آن تأکید کرد.

وی ایران را مبتنی بر آبادانی و صلح جهانی دانست و با تأکید بر حمایت قاطع ترکمنستان از این رویکرد مثبت، از ایران بابت حمایت از استقلال رأی و سیاست بی‌طرفی ترکمنستان قدردانی کرد.

رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در ادامه به توافق‌های صورت‌گرفته برای همکاری دو کشور در مسائل اقتصادی، تجاری و انرژی، به‌ویژه در بخش گاز و برق، حمل‌ونقل و ارتباطات از طریق خطوط جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، کشاورزی، محیط زیست و مسائل فرهنگی اشاره و ابراز امیدواری کرد اسناد امضاشده سبب تحرک بخشیدن بیشتر به همکاری ایران و ترکمنستان و گسترش مناسبات فی‌مابین شود.

شایان یادآوری است که مقام‌های ایران و ترکمنستان در حضور سیدابراهیم رئیسی و قربانقلی بردی محمداف، پنج سند همکاری در حوزه‌های تبادل برق، همکاری‌های جامع در زمینه‌های دیپلماسی و گمرکی و همکاری‌های دانشگاهی به امضا رساندند.