نیروگاه شهید رجایی قزوین با حداکثر توان آماده تولید برق در تابستان 1402
نیروگاه شهید رجایی قزوین با حداکثر توان آماده تولید برق در تابستان 1402
مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی قزوین گفت: این مجموعه ضمن تکمیل تعمیرات تمامی واحدهای خود توسط متخصصان داخلی با حداکثر توان آماده تولید برق پایدار برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال خواهد بود.

به گزارش «نبض انرژی» “ابوالفضل موتابها” در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه قزوین با اعلام این خبر عنوان کرد: عبور موفقیت‌آمیز‌ از پیک مصرف تابستان به همراهی شهروندان بستگی‌ دارد و این مهم نیازمند رعایت الگوی صحیح مصرف است‌.
وی بیان کرد: وزارت نیرو در سال گذشته برای نداشتن‌ هرگونه خاموشی یکصد‌ اقدام عملیاتی‌ تعریف کرد که در سال جاری این اقدامات به یکصد و ۴۰ مورد افزایش پیدا کرده و نقش مدیریت مصرف پایه و اساس این اقدامات است و نقش مهمی در اجرای موفق آن دارد.
موتابها توضیح داد: در گذشته‌ عدد ناترازی تولید برق بالا بود اما در سال ۱۴۰۱ اقدامات‌ و برنامه‌ریزی مفصلی برای نداشتن‌ خاموشی و رفع مشکل‌ ناترازی انجام شد‌.
وی همراهی شهروندان را عامل مهمی در کاهش عدد ناترازی تولید برق دانست و اضافه کرد: مردم فهیم با همکاری و همراهی خود‌ در رعایت و کاهش مصرف برق به یاری صنعتگران تولید برق شتافتند و این امر موجب شد‌ تا ما نه تنها رشد مصرف نداشته باشیم‌ بلکه در مصرف برق خانگی حتی سه درصد نیز کاهش هم داشته باشیم.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: ۹۲ درصد از برق تولیدی کشور توسط نیروگاه‌‌های حرارتی تولید می‌شود و سهم نیروگاه شهید رجایی سالیانه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت است‌ که‌ عدد قابل توجهی است‌.
به گفته موتابها واحدهای بخار نیروگاه شهید رجایی سال ۱۳۷۱ و واحدهای گازی آن در سال ۱۳۷۳ راه‌اندازی و بیش از سه دهه پیش به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات مکانیکی آن در داخل کشور توسط متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود‌.
وی‌ در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص عمر مفید نیروگاه‌ها گفت: عمر مفید نیروگاه‌های حرارتی در کشورهای صاحب تکنولوژی ۳۵ تا ۴۰ سال است‌ اما این به معنای‌ آن نیست که پس از ۴۰ سال باید نیروگاه را تعطیل کرد بلکه با به‌روزرسانی و ارتقای تجهیزات، نیروگاه می‌تواند با همان راندمان قبل به تولید انرژی ادامه دهد.
موتابها با اشاره‌ به‌ تخصص و توانمندی نیروی انسانی نیروگاه افزود: کارکنان متخصص این نیروگاه از ۲۵ سال پیش تاکنون‌ در راه‌اندازی و بهره‌برداری بسیاری از نیروگاه‌های داخل و خارج کشور از جمله نیروگاه دماوند، ایلام، شازند، نیروگاه سیکل ترکیبی خوی، نیروگاه برق آبی سد کرخه و سایر نیروگاه‌های داخل کشور و همچنین در نیروگاه‌های خارج از جمله نیروگاه گازی ری‌سوت عمان، بویلرهای پالایشگاه بانیاس سوریه، نیروگاه حرارتی بانیاس سوریه و نیروگاه حرارتی نجف عراق نقش راهبری داشته است‌.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در توضیح میزان مصرف آب نیروگاه و مقایسه آن با سایر مصارف آب در بخش‌های مختلف، بیان کرد: ۸۸ درصد از کل آب مصرفی به مصارف کشاورزی، ۴ درصد به مصارف صنعتی و ۸ درصد نیز به مصارف خانگی می‌رسد که از چهار درصد سهم مربوط به صنعت، سهم نیروگاه شهید رجایی یک دهم مصرف کل آب استان است که عدد بزرگی نیست‌.
وی در مورد استقبال دنیا‌ از انرژی‌های تجدیدپذیر و تدابیر وزارت نیرو در این زمینه، تصریح کرد: خوشبختانه قرار است ۱۰ هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق در کشور به انرژی تجدیدپذیر اختصاص پیدا‌ کند که سه هزار مگاوات آن در استان قزوین صورت خواهد گرفت‌.
موتابها همچنین در مورد‌‌ مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه گفت: نیروگاه شهید رجایی از دو مجموعه بخار و سیکل ترکیبی تشکیل شده که سوخت اصلی نیروگاه بخار، گاز و سوخت جایگزین آن نفت کوره است‌ و نیروگاه سیکل ترکیبی نیز از ۶ واحد گازی و ۳ واحد بخاری تشکیل شده که سوخت اصلی آن گاز طبیعی و سوخت جایگزین آن گازوئیل است‌.
وی در ادامه افزود: بنابراین ملاحظه می‌شود که ۵۰ درصد از ظرفیت نیروگاه قابلیت استفاده از سوخت مازوت را ندارد اما در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی و افت فشار فقط واحدهای نیروگاه بخار به دلیل عدم دسترسی به گاز ناچار به استفاده از سوخت مازوت می‌شود‌.
موتابها در خصوص عدم تمایل به استفاده از سوخت مازوت اظهار داشت: ما به هیچ عنوان تمایلی به مصرف مازوت نداریم چون علاوه بر افزایش استهلاک تجهیزات نیروگاه، پایداری تولید را نیز با خطر مواجه می‌کند از همین‌رو درخواست من‌‌ از شهروندان رعایت الگوی صحیح مصرف در برق، آب و گاز‌ است که منجر به تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه و کاهش آلایندگی می‌شود‌.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی همچنین‌ در مورد میزان آلایندگی نیروگاه گفت: بیش از ۸۰ درصد از آلایندگی مربوط به ناوگان حمل‌ونقل است‌ و طبق بررسی‌های به عمل آمده سهم نیروگاه‌ها در آلایندگی هوا کمتر از ۷ درصد است‌.
وی احداث نیروگاه‌های جدید، استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های موجود و مدیریت مصرف را از دلایل عمده عدم خاموشی در تابستان سال گذشته برشمرد و گفت: در سنوات گذشته برخی از نیروگاه‌ها یا از چرخه تولید خارج‌ بوده‌اند و یا به دلیل مشکلات فنی نمی‌توانستند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند‌ که این مشکلات در دولت فعلی با اتخاذ تمهیداتی مرتفع شد‌.
وی‌ همچنین از پایان عملیات و برنامه‌های تعمیراتی نیروگاه‌ خبر داد و افزود: با اتمام تعمیرات ما تا پایان‌ ۱۴۰۲ آماده خدمت‌رسانی به هموطنانمان هستیم‌.
موتابها با تأکید بر اینکه نیروگاه شهید رجایی در ۳ دهه فعالیت خود طبق شاخص‌های ارزیابی مربوطه برای ۵ سال پیاپی موفق به کسب جایگاه برتر در بین‌ نیروگاه‌های کشور شد، تأکید کرد: کسب این جایگاه برای ۵ سال‌ رکورد مهمی بود و مجموعه‌ برای تداوم این جایگاه، تلاش دارد تا در همه زمینه‌ها رکورد دار باشد‌.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی کار در ارتفاع و در دمای بالا و فعالیت شبانه روزی را از جمله سختی های تولیدبرق در نیروگاه ها برشمرد و گفت: همکاران ما گاهی در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد مجبور به تعمیرات غیرمترقبه می‌شوند‌ تا واحد‌های تولید برق‌ به چرخه تولید بازگردند‌ که این اقدامات را با مدیریت‌ مصرف می‌توان‌ قدردانی کرد‌.
موتابها بیان کرد: برق یک انرژی پاک و قابل دسترس است که بهای زیادی برای آن پرداخت می‌شود تا به دست ما برسد و ما در نحوه استفاده از آن در برابر آیندگان‌ تکلیف داریم.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی همچنین متوسط مصرف برق در کشور را ۶ برابر مصرف جهانی و مصرف آن‌ در استان قزوین را ۵ برابر‌ مصرف جهانی دانست و گفت: ما در این زمینه فاصله زیادی با استانداردهای‌ جهانی داریم‌.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در پایان توجه به الگوی مصرف برق را امری مهم خواند و افزود: این فرهنگ علاوه بر کمک‌ به اقتصاد خانواده در کاهش شاخص مصرف برق کشور و کاهش هزینه‌های کشور نیز موثر خواهد بود‌.​