کولرگازی یا آبی؛ کدام‌یک مناسب‌تر است؟
کولرگازی یا آبی؛ کدام‌یک مناسب‌تر است؟
بیش از ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولرهای آبی و یا گازی برای خنک‌کردن منازل خود استفاده می‌کنند تفاوت عمده این دو سیستم در مصرف برق آنها است به‌طوری‌که توان کولرهای آبی حدود ۵۰۰ وات و کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است.

به گزارش  «نبض انرژی»سالانه هزاران میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ایجاد تأسیسات جدید برق و استفاده از بخش عمده‌ای از آنها تنها در ۴ ساعت زمان اوج بار، مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت برق به وجود آورده است.

ایامی از سال و نیز ساعت‌هایی از شبانه‌روز دارای بیشترین مصرف انرژی الکتریکی است که به آن روزهای اوج مصرف سال و ساعت‌های اوج بار گفته می‌شود و عموماً این مصارف اوج، در فصل تابستان و متأثر از استفاده انبوه از وسایل سرمایشی است.

بیش از ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولرهای آبی و یا گازی برای خنک‌کردن منازلشان استفاده می‌کنند. تفاوت عمده این دو سیستم در مصرف برق آنها است به‌طوری‌که توان کولرهای آبی حدود ۵۰۰ وات و کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است.

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی به طور گسترده استفاده می‌شود، اما در مناطقی که شرایط آب‌وهوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولرگازی دلیل مصرف برق بالا، اشتباه است.

بخش عمده‌ای از مناطق ایران تابستان را نمی‌توان بدون کولر سپری کرد تا در صنعت برق صرفه‌جویی حداکثری حاصل شود، اما با راهکارهایی ساده می‌توان مصرف برق را در این دو سیستم سرمایشی تا میزان قابل‌توجهی کاهش داد تا از خاموشی‌های تابستان جلوگیری کرد.

محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورداستفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) از مهم‌ترین نکاتی است که در استفاده از کولرگازی سبب خواهد شد مقدار انرژی مصرفی کاهش یابد.

همچنین آفتاب‌گیر بودن یا نبودن فضا در تعیین کولرگازی مناسب مهم است.

این نکته به‌عنوان نخستین نکته در استفاده بهینه از کولرگازی نقش اساسی دارد و رعایت آن به این معنی است که گام نخست را درست برداشته‌ایم.

تمیز بودن کندانسور کولرگازی و نصب آن در سایه بسیار مهم است، زیرا این قطعه به دلیل عبور جریان هوا از آن در میزان مصرف برق تأثیر زیادی دارد.

اگر شرایط فراهم است، باید کولرگازی را در مسیر باد نصب کنیم، این کار موجب انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد.

محوطه پشت کولر باید فضای مناسبی جهت گردش هوا داشته باشد تا استفاده بهینه از کولرگازی میسر شود.

درزگیری مناسب اطراف کولرگازی، قرارنداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به‌موقع و تمیزکردن فیلترهای هوا و رادیاتور، در کاهش مصرف برق تأثیر بسیار زیادی دارند و استفاده بهینه از کولرگازی را برای کاربر محقق می‌کنند.

اگر در مناطق جنوبی زندگی می‌کنیم، با کاشت درخت در نزدیکی کولرگازی و ایجاد سایه خنک برای آن، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف انرژی الکتریکی صرفه‌جویی خواهیم کرد.

در تابستان دمای آسایش‌خانه را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کنیم.

به طور هم‌زمان از وسایلی نظیر اجاق، سماور، لامپ رشته‌ای و… با کولرگازی استفاده نکنیم، زیرا این وسایل باعث افزایش بار گرمایی محیط می‌شوند؛ در نتیجه کولرگازی برای رسیدن به برودت مطلوب، بیشتر تلاش می‌کند و برق بیشتری هم استفاده می‌کند.

علی رفیعی- کارشناس صنعت برق