سامانه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان آذر امسال تکمیل می‌شود
سامانه انتقال آب از سد قوچم به دهگلان آذر امسال تکمیل می‌شود
مشاور شرکت آبان پروژه، مجری طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه گفت: بر اساس هدفگذاری انجام شده، سامانه انتقال آب به شهر دهگلان و روستاهای تابعه آن تا آذر ماه امسال تکمیل و آبرسانی ۲۵ میلیون مترمکعبی به پایان می‌رسد.

به گزارش «نبض انرژی»سیامک عمرانی روز دوشنبه در بازدید خبرنگاران استان کردستان از این طرح اظهار کرد: سامانه انتقال آب به قروه و دهگلان از مهمترین طرحهای انتقال آب برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان است که مسیر دهگلان ۶۵ و از قروه تا دزج هم پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به ۱۲ کیلومتر لوله‌گذاری از مخزن سد قوچم تا دهگلان افزود: هزینه پیش‌بینی شده برای کل پروژه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان تامین بودجه شده و با توجه به برنامه تامین مالی بانکی در سال جاری، چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تا آذرماه محقق‌می‌شود.

مشاور شرکت آبان پروژه، مجری طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان و قروه گفت: با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد قوچم به دشت قروه، دهگلان و دزج علاوه بر تامین آب شرب این شهرها، هشت میلیون مترمکعب آب بخش کشاورزی و صنعت در شهرستان های قروه و دهگلان تامین خواهد شد.

وی گفت: اهداف کلی طرح، تامین آب شرب ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان شهرهای قروه و دهگلان و دزج تا افق ۱۴۲۵ است.

سد مخزنی قوچم در ۱۸ کیلومتری شمال غربی دهگلان قرار دارد و از طریق خط لوله ۲۵ کیلومتری آب از سد قوچم به شهر دهگلان و خط لوله ۳۹ کیلومتری به قروه و ۲۱ کیلومتری به دزج خواهد رسید.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.