ضرورت افزایش تاب‌آوری اقتصاد برای مقابله با تغییرات اقلیمی
ضرورت افزایش تاب‌آوری اقتصاد برای مقابله با تغییرات اقلیمی
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در محیط زیست بسیار آسیب‌پذیر هستیم، گفت: باید در این زمینه تاب‌آوری کشور را برای مقابله با تغییرات اقلیم بالا ببریم تا بتوانیم همسو با اهداف، برای کاهش انتشار کربن گام برداریم.

به گزارش «نبض انرژی»  داریوش گل‌علیزاده امروز (دوشنبه، هشتم خردادماه) در سیمنار ظرفیت‌سازی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای همسو با ایجاد سند تعهدات ملی در صنایع نفت و گاز که با حضور سفیر ژاپن در ایران برگزار شد، با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم همکاری‌های مناسبی بین وزارت نفت و سازمان محیط زیست شکل گرفته است، اظهار کرد: برای اقتصاد کم‌کربن اقدام‌های مناسبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: اقتصاد کم‌کربن که اصل ۵۰ قانون اساسی به آن اشاره می‌کند مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در اصل ۵۰ قانون اساسی به حیات رو به رشد، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، توجه به حیات بین‌نسلی و کاهش آلودگی ‌محیط زیست تأکید جدی شده است، تصریح کرد: برای رسیدن به این اهداف باید به سمت اقتصاد سبز از طریق توجه به اقتصاد کم‌کربن و استفاده از فناوری‌های سازگار با محیط زیست گام برداریم.

گل‌علیزاده افزود: اقتصاد ایران با صنعت نفت گره خورده است، بنابراین بر اساس ظرفیت‌ها باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که همه دغدغه‌ها رفع شود.

وی با بیان اینکه بازدیدهای زیادی در این زمینه انجام شده است، افزود: برنامه‌هایی که وزارت نفت ارائه کرده خوب است، البته باید قابل اندازه‌گیری و شاخص محور باشد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: به‌عنوان مدعی‌العموم بحث سلامت مردم و حفاظت از محیط زیست را سازمان حفاظت از محیط زیست پیگیری می‌کند.

گل‌علیزاده با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است، تأکید کرد: در این زمینه سند اقتصاد کم‌کربن را با همکاری همه مجموعه‌های ذی‌نفع در سال ۹۴ تصویب کردیم و در حال تدوین لایحه هستیم.

وی با بیان اینکه در محیط زیست بسیار آسیب‌پذیریم، گفت: باید در این زمینه تاب‌آوری کشور را برای مقابله با تغییرات اقلیم بالا ببریم تا بتوانیم همسو با اهداف برای کاهش انتشار کربن گام برداریم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح کرد: البته همه این اقدام‌ها باید منطبق با شرایط اقتصادی، اجتماعی و اسناد بالادستی باشد.

گل‌علیزاده اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این سمینارها به خروجی مثبت منجر شود و این همکاری‌ها را تداوم دهیم تا شاهد ایرانی آباد با اقتصادی شکوفا و محیط زیستی پاک باشیم.