نیاز تاجیکستان به دانش فنی و توانمندی‌ ایرانی‌ها در حوزه نفت و گاز
نیاز تاجیکستان به دانش فنی و توانمندی‌ ایرانی‌ها در حوزه نفت و گاز
سفیر جمهوری تاجیکستان گفت: تاجیکستان هم‌اکنون به همکاری در زمینه ترتیب نیروی انسانی ماهر، تبادل تجربه در زمینه بالادست و پایین‌دستی صنعت نفت و خدمات آزمایشگاهی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»نظام‌الدین زاهدی ظهر امروز (چهارشنبه، سوم خرداد ماه) در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت با سفیران کشورهای مستقل همسود (سی‌آی‌اس) در پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه توانمندی‌های صنعت نفت ایران سبب افتخار مردم این کشور است، گفت: این صنعت با وجود آنکه بیش‌ از ۴۰ سال است که در حال مبارزه با تحریم‌های ظالمانه غرب است، اما همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است.

وی افزود: در سال های اخیر صنعت نفت ایران به دستاوردهایی مطلوب رسیده است، تاجیکستان هم‌اکنون به همکاری در زمینه ترتیب سرمایه انسانی ماهر، تبادل تجربه در زمینه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت و خدمات آزمایشگاهی نیاز دارد، پژوهشگاه صنعت نفت ایران به‌عنوان قطب پژوهشی این صنعت می‌تواند به‌عنوان قطب اصلی پژوهش با مراکز علمی و نفتی ما همکاری داشته باشد.

سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با اشاره به اینکه توسعه همکاری‌های پژوهشی می‌تواند توسعه صنایع نفت و گاز دو کشور را به همراه داشته باشد، ادامه داد: ایران و تاجیکستان با توجه به ارتباط‌ها و اشتراک‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی می توانند با یکدیگر در زمینه انرژی همکاری نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند.

براساس این گزارش، در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت با سفیران کشورهای مستقل همسود، وابسته اقتصادی سفارت ارمنستان نیز با اشاره به همکاری مناسب دو کشور در زمینه تهاتر انرژی و برق و تمدید و قراداد صادرات گاز به این کشور گفت: هم‌اکنون بیشترین سهم از بازار پتروشیمی ارمنستان متعلق به تاجران ایرانی است.

وی ادامه داد:  هم‌اکنون ۹۰ درصد قیر مصرفی در ارمنستان از ایران تأمین می‌شود و ظرفیت‌های لازم برای افزایش صادرات این محصول به کشور ما وجود دارد.

وابسته اقتصادی سفارت ارمنستان با اشاره به ایجاد و آغاز فعالیت مرکز تجاری ایران در ارمنستان طی آینده نزدیک گفت:  ۲ هزار متر مربع از این مرکز  به صنعت پتروشیمی ایران اختصاص دارد و ارمنستان برای ساخت پالایشگاه نفت به توان شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی نیاز دارد.