خشکسالی هیدرولوژیکی در سد کرخه همچنان پا برجاست
خشکسالی هیدرولوژیکی در سد کرخه همچنان پا برجاست
معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بر پایداری خشکسالی در حوضه کرخه در سال جاری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علی شهبازی” در نشست هم اندیشی در مدیریت تنش آبی در حوضه پایین دست سد کرخه که با حضور فرمانداران، روسای اتاق‌های اصناف و بازرگانی، روسای اصناف کشاورزی و دادستان های شهرستان های حوضه کرخه در محل سد کرخه برگزار شد، با اشاره به اینکه حوضه آبریز کرخه میان ۵ استان مشترک است، اظهار کرد: در حوضه آبریز دز، کارون و مارون به دلیل بارش‌های خوب و مدیریت توامان منابع و مصارف، در سد های دز و مارون ۱۰۰ درصد و سد کارون ۹۸ درصد آبگیری انجام شده است.
وی افزود: در سد کرخه خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان پابرجاست و ورودی های سد کرخه از ابتدای سال آبی تا به امروز حدود ۴۹ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است.
شهبازی با تاکید بر اینکه حجم ذخیره کل آب در سد کرخه حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: بخشی از احجامی که سال گذشته به دلیل کاهش تراز مخزن از دست دادیم جبران شد و حجم مفید قابل بهره برداری در حال حاضر ۶۵۰ میلیون متر مکعب است.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 2 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب در سد کرخه وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر تراز سد 194 است و بعد از حدود 2 سال مجددا به تراز بالای 186 رسیده ایم.
وی افزود: در خصوص برنامه ریزی منابع و مصارف ذخایر این سد، جلسات شورای سازگاری با کم آبی و شورای کشاورزی استان در حال برگزاری است تا با در نظر گرفتن همه مولفه ها، برنامه ریزی های لازم به منظور اتخاذ تصمیمات صحیح انجام شود.
شهبازی با تاکید بر اینکه ما هنوز از شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی در حوضه کرخه خارج نشدیم، گفت: مدیریت منابع و مصارف باید بصورت توامان صورت بگیرد و در شرایطی که منابع آب ورودی کمتر از شرایط نرمال است باید روی بخش مدیریت مصارف تمرکز زیادی صورت بگیرد.
وی با تحسین بر انگیز خواندن عملکرد کشاورزان در تابستان سال گذشته و کشت پاییزه سال آبی جاری و سطح آگاهی ایجاد شده، تصریح کرد: توزیع عادلانه منابع و اولویت بندی نیاز ها در مصارف آب از موارد مورد اهمیت ما در سازمان است.
وی تاکید کرد: زمانی که محدودیت منابع آب وجود دارد باید سازوکاری اندیشیده شود تا اولویت بندی‌ها در مصارف آب کاملا رعایت شود.