تدوین ۴۰ استاندارد در راستای بهینه سازی مصرف سوخت/ مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید اجرایی شود
تدوین ۴۰ استاندارد در راستای بهینه سازی مصرف سوخت/ مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان باید اجرایی شود
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: تدوین استاندارد‌ها و الگوی مصرف برای صنایع امری ضروری است لذا استاندارد‌های تدوین شده تا پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده ابلاغ می‌شود.

حسین آب‌نیکی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با اشاره به تعرف ۴۰ استاندارد در عرصه بهینه سازی مصرف سوخت، اظهار کرد: این استاندارد‌ها در بخش‌های مختلف صنعت، حمل و نقل و ساختمان تدوین و اجرایی خواهد شد این شرکت تمام آنچه که نیاز به تدوین استاندارد، طراحی و الگوی مصرف دارند را انجام می‌دهد.

‌وی افزود:منظور از بخش صنعت، همه صنایع به‌ویژه صنایع پرمصرف با مصرف انرژی قابل توجه است؛ تدوین استاندارد‌ها و الگوی مصرف برای صنایع امری ضروری است لذا استاندارد‌های تدوین شده تا پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده ابلاغ می‌شود و به موجب آن باید تمامی صنایع پرمصرف فرآیند‌های خود را طبق الگوی مصرف و مبتنی بر استاندارد انجام دهند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هر ساله مباحثی در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها و مراکز تجاری مطرح می‌شود و در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است، گفت: مبنای مصرف برای صنایع الگوی مصرف و استاندارد تعریف شده است، براساس استاندارد تعریف شده، سوخت به صنایع تخصیص پیدا خواهد کرد؛ صنایعی با میزان مصرف بالاتر مشمول ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف شده و صنایع با مصرف درست تشویق خواهند شد؛ این روال در دولت قبل وجود نداشت و در این دولت اصلاح شد تا صنایع در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف مشمول جریمه شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید در گام‌های بعدی طرح تعویض پنجره در ساختمان هم دنبال شود گفت: باید ساختمان‌ها علاوه بر عایق‌کاری ملزم به اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان شوند؛ البته قرار شده از سال جاری پایان کار ساختمان‌ها منوط به اجرای ماده ۱۹ باشد. مجری این کار نیز وزارت کشور و شهرداری‌ها بوده و وزارت راه و نظام مهندسی و ما ناظر هستیم. با اجرایی شدن این موضوع ساختمان‌ها هم برچسب انرژی خواهند داشت و می‌توان استانداردسازی را در حوزه ساختمان دنبال کرد.

وی با تأکید بر لزوم استاندارسازی ساختمان‌ها یادآور شد: انتظار می‌رود تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده زیرساخت‌های لازم برای الگوی مصرف در مجموعه صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل مصوب و ابلاغ شود. باید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان هم جدی گرفته شود، چون برچسب انرژی مهم است. در این صورت خریداران ساختمان می‌دانند ساختمانشان چه گریدی از مصرف انرژی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای تمام پروژه‌ها نیاز به منابع مالی دارند که باید به صورت جد دنبال شود.