رونمایی از یک طرح دانش‌بنیان در شرکت گاز استان تهران
رونمایی از یک طرح دانش‌بنیان در شرکت گاز استان تهران
شرکت گاز استان تهران از پروژه شبیه‌سازی ورود به منهول از طریق واقعیت مجازی رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدمحمد هدایی‌پور، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در این باره توضیح داد: واقعیت مجازی، یک فناوری نو شبیه‌سازی‌شده رایانه‌ای است که در آن فرد می‌تواند با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی ویژه در یک محیط سه‌بعدی مصنوعی قرار گیرد و با آن تعامل داشته باشد و در این محیط کاربر می‌تواند تجربه‌ای واقعی را احساس کند. استفاده از این فناوری در مباحث آموزشی به‌ویژه آموزش فعالیت‌های مخاطره‌آمیز، به‌عنوان روش نوین آموزشی در دنیا مطرح است.

وی ادامه داد: واحد آموزش این شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به تعریف پروژه پژوهشی «بهره‌­گیری از فناوری واقعیت مجازی برای آموزش نکات ایمنی ورود به منهول و انجام فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات تجهیزات داخل منهول» اقدام کرد و با همکاری امور پژوهش و دانشگاه شهید بهشتی موفق به اجرای پروژه شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران با بیان اینکه فرآیند اجرای کار از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز و در اردیبهشت‌ماه امسال تکمیل شد، اظهار کرد: خوشبختانه فرصت ارائه پروژه واقعیت مجازی در بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به‌عنوان اقدامی نوآورانه توسط شرکت گاز استان تهران فراهم شد.

هدایی‌پور تأکید کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند ما را به نوآوری در حوزه‌های گازرسانی و اهداف مورد نظر شرکت برساند.

* تعریف منهول: همه خطوط شبکه گاز در معابر شهری و روستایی به‌منظور کنترل جریان گاز، دارای شیرهایی هستند که افزون بر امکان محدودسازی جریان، در توازن و بالانس فشار در شبکه‌ها کاربرد دارند. مطابق استانداردها و مقررات فنی دسترسی به برخی شیرها به‌صورت حوضچه‌های نفررو است که اصطلاحا به آنها منهول می‌گویند.

در این حوضچه‌ها کاربر پس از انجام اقدام‌ها و الزام‌های ایمنی پیش از ورود، برای هرگونه فعالیت روی شیر باید با استفاده از تجهیزات ایمنی وارد حوضچه و فضای بسته شود. ابعاد حوضچه‌ها با توجه به سایز شیرها متفاوت است.