رکوردزنی قیمت نفت خام با لغو تحریم های ایران
رکوردزنی قیمت نفت خام با لغو تحریم های ایران
بیزینس اینسایدر در گزارشی با اشاره به رکورد زنی قیمت نفت خام در معاملات روز سه شنبه و بعد از بیانیه کاخ سفید به لغو معافیت های نفتی ایران در پایان ماه می‌ لغو ، به تهدید ایران در بستن تنگه هرمز اشاره کرده است.

به گزارش نبض انرژی، علیرغم این اقدام ایالات متحده، برخی تحلیلگران معتقدند که بازار‌های جهانی نفت خام می‌توانند با مشکلات به وجود آمده از قطع صادرات ایران مقابله کنند، چرا که کشور‌های دیگر صادر کننده، گنجایش جبران این مقادیر را دارند.

نفت خام دریای شمال (برنت) در معاملات آتی در ساعت ۶:۲۸ به وقت گرینویچ، به قیمت ۷۴ دلار و ۵۸ سنت به ازاء هر بشکه معامله شد که حدود ۰.۷ درصد از آخرین معاملات افزایش داشته و بیشترین قیمت از تاریخ نوامبر ۲۰۱۸ را تجربه می‌کند.

هر بشکه نفت سبک WTI ایالات متحده نیز در معاملات آتی به قیمت ۶۵ دلار و ۱۰ سنت معامله شد که ۰.۸ درصد از آخرین معاملات بیشتر بوده و همچنین بالاترین میزان از تاریخ اکتبر ۲۰۱۸ است.

ایالات متحده در روز دوشنبه از کلیه خریداران نفت خام ایران خواست که از تاریخ اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) به واردات نفت از ایران خاتمه داده یا مورد تحریم واقع شوند و بدین ترتیب بر معافیت ۶ ماهه به ۸ کشور (که بیشتر آن‌ها کشور‌هایی آسیایی هستند) مبنی بر واردات محدود نفت خام از ایران، پایان داد.

قبل از اعمال تحریم‌های جدید در سال گذشته، ایران با تولید حدود ۳ میلیون بشکه در روز، رتبه چهارم را در بین کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) در اختیار داشت، اما طبق ردیابی حمل و نقل و داده‌های تحلیلی شرکت Refinitive، حجم صادرات این کشور در ماه آوریل به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

ایالات متحده در سال جاری اعلام کرده که قصد دارد صادرات نفت ایران را به کمتر از یک میلیون بشکه در روز و حتی صفر برساند، و اقدامات جدید در این راستا از ابتدای ماه می‌ صورت خواهد گرفت.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که ایالات متحده نسبت به کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از این اتفاق متحمل می‌شوند، اغماض بیشتری قائل شود.

بانک Barclays در پیامی در اینباره اعلام کرد که این بیانیه واشنگتن موجب غافلگیری بسیاری از اعضای بازار جهانی شده و چنین اقدامی منجر به ایجاد محدودیت بسیار شدید منابع در بازار نفت خام خواهد شد.

این بانک انگلیسی در ادامه افزود که هدف ایالات متحده در به صفر رساندن صادرات نفت ایران این تهدید را به همراه دارد که پیشبینی قیمت فعلی ۷۰ دلار به ازاء هر بشکه برای نفت برنت، باز هم بالاتر برود، در حالی که از ابتدای سال تا کنون این مقدار تنها ۶۵ دلار بوده است.

این اقدام آمریکا که در راستای افزایش فشار بر ایران انجام شده، با تحریم‌های دیگر این کشور علیه ونزوئلا و همچنین تصمیم کشور‌های صادر کننده نفت خام (اوپک) مبنی بر کاهش میزان تولیدات خود از ابتدای سال جاری در راستای کنترل وضعیت بازار و افزایش قیمت جهانی نفت خام، همزمان شده است.

الن والد، یکی از اعضای ارشد مرکز انرژی جهانی در شورای آتلانتیک در این خصوص گفت که به نظر می‌رسد ایالات متحده انتظار دارد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سهم ایران از بازار نفت را جایگزین کنند. اما این لزوماً به این معنی نیست که عربستان سعودی نیز چنین نظری داشته باشد.

تحلیلگران شرکت انرژی Bernstein در روز سه شنبه در اینباره اظهار داشتند: عربستان سعودی توان جبران نفت تولیدی ایران را دارد، اما برای این کار باید میزان تولیدات خود رو از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز فعلی، مجدداً به حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز (که رکورد میزان تولید نفت خام توسط این کشور است) برساند. افزایش قیمت نفت منجر به افزایش تولید نفت توسط ایالات متحده نیز خواهد شد، در حالی که این کشور در طول سال جاری نیز با تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز بیشترین میزان تولید در تاریخ خود را داشته است.