آلمان سالانه چهار میلیارد یورو یارانه نیرو می‌دهد
آلمان سالانه چهار میلیارد یورو یارانه نیرو می‌دهد
آلمان قصد دارد سالانه حدود چهار میلیارد یورو معادل ۴.۴۰ میلیارد دلار یارانه قیمت برق برای صنایع انرژی‌بر به منظور حمایت از فاصله گرفتن صنعت از سوخت‌های فسیلی و تشویق شرکت‌ها برای عدم مهاجرت به خارج اختصاص دهد.

به گزارش «نبض انرژی» دولت آلمان سال میلادی گذشته به منظور حمایت از صنایع و مصرف کنندگان عادی در برابر افزایش قیمت انرژی، سقف قیمت برق و گاز را معرفی کرد اما شرکت‌ها در آلمان می‌گویند قیمت‌های برق همچنان خیلی بالاست.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد می‌خواهیم که صنعت در آلمان، در خانه بماند و چشم انداز تغییر به او داده شود. قیمت برق صنعت برای این منظور در نظر گرفته شده است.

دولت سرگرم بحث درباره جزئیات یارانه‌ای است که وزارت دارایی با آن مخالف است اما وزیر اقتصاد آلمان گفته است که این یارانه می‌تواند سقف قیمت را به شش سنت به ازای هر کیلو وات ساعت رسانده و ۸۰ درصد از مصرف شرکت‌های صنعتی را پوشش دهد.

هابک گفت: این قیمت بر مبنای میانگین قیمت برق بورس محاسبه و سپس کاهش داده می‌شود. این امر به شرکت‌ها مشوقی برای خرید انرژی ارزانتر از منابع انرژی تجدیدپذیر در بازار فراهم می‌کند. این یارانه که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت، تا سال ۲۰۳۰ خاتمه پیدا خواهد کرد و از طریق صندوق تثبیت اقتصادی، تامین مالی می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ برای کمک مالی به شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در دوران پاندمی معرفی شد.

وزارت دارایی آلمان اوایل ماه جاری با برنامه یارانه وزارت اقتصاد مخالفت کرد زیرا بودجه، چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و منابع مالی موجود نمی‌توانند به بخش دیگری داده شوند.

شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع انرژی‌بر مانند بخش‌های فلزات و مواد شیمیایی می‌توانند از این حمایت برخوردار شوند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر اقتصاد آلمان گفت: اگر این قیمت را پرداخت نکنیم، دیگر بخش‌های صنعتی آینده در حوزه‌های انرژی‌بر در آلمان نخواهیم داشت و این یک فقدان و ضرر خواهد بود.

منبع: ایسنا