عدم ورود به قیمت خوراک مساوی با نابودی صنعت پتروشیمی/ سه راهبرد استراتژیک در عرصه بازرگانی پتروشیمی شازند تدوین شد
عدم ورود به قیمت خوراک مساوی با نابودی صنعت پتروشیمی/ سه راهبرد استراتژیک در عرصه بازرگانی پتروشیمی شازند تدوین شد
معاون بازرگانی پتروشیمی شازند، در خصوص بحث قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها گفت: در کشور ما پتروشیمی شازند و تبریز خوراک مایع استفاده می‌کنند. بنابراین پالایش و پخش فرآورده های نفتی باید به صورت مشخص و و اضح سر بحث قیمت اعلام موضع کند و عدم ورود به قیمت یعنی از بین بردن صنعت پتروشیمی در کشور است.

فرهاد رجبی معاون بازرگانی پتروشیمی شازند، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» با اشاره به اینکه پتروشیمی شازند سه راهبرد کلی را در عرصه بازرگانی مدنظر خود قرار داده است، اظهار کرد: راهبرد اول فرایندهای نوآورانه در بازرگانی است که این مهم به یافتن بازارهای جدید و تولید محصولات جدید ختم می‌شود که قابلیت فروش دارند. راهبرد دوم در حوزه استراتژی خرید خوب است که با این مهم در دو بخش عملیاتی می شود یکی در بخش خوراک مجتمع‌ها که تثبیت شده که با قیمت پایین خرید را انجام دهیم. دوم خرید تجهیزاتی که قبلا  از کانال بروکرها اتفاق می‌افتاد این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم.در گذشته این مهم به صورت لایسنس بود که از طریق شرکتهایی که نماینده رسمی داشتند اتفاق میافتاد تا جاییکه چیزی حدود 20 درصد کاهش قیمت خرید در برخی از تجهیزات در پی دارد.

وی تصریح کرد: راهبرد سوم استراتژی افزایش سود است که محصولاتی که در واقع ما رقابت می کنیم بخاطر دلار 28هزار و 500 تومان در خارج از کشور. یعنی از ما محصولات را خریداری کرده و به عنوان رقیب در بورس عرضه می‌کنند باید جلوی این رقابت ناسالم گرفته شود این سه راهبردی است که در این سه چهار ماهه هدایت کردیم.

معاون بازرگانی پتروشیمی شازند در خصوص نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در صنعت پتروشیمی گفت: اینکه ثبات نرخ ارز 28هزار و 500 تومان است زمینه ایجاد یکسری رانت‌ها و یکسری صادرات غیراصولی را ایجاد کرده است. البته به صورت مبسوط به آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی نامه نگاری کردیم و تلاش می‌کنیم که این داستان را کم کنیم. ولی تاثیر زیادی در این بخش گذاشته است. تفاوت بین دلار  28 هزار و 500 تومانی که موظف به بازگشتش هستیم با دلاری که 50 تومانی که بخش خصوصی موظف به بازگشتش نیست باعث می شود که بخش خصوصی در بورس جنس ما را با این دلار خریداری کند یعنی جنس 420 دلاری ما را به ترکیه به قیمت 180 دلار می فروشد برای آنها حدود 50 سود است ولی بازار برای ما یک بازار زیان ده شده است.

وی در خصوص بحث قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها افزود: در کشور ما پتروشیمی شازند و تبریز خوراک مایع استفاده می‌کنند. بنابراین اگر نفتا قبل از صادرات خوراک ما را تامین نکند ما با مشکل مواجه خواهیم شد. البته پالایش و پخش فرآورده های نفتی دستورات لازم را صادر کردند ولی در حوزه اجرا مشکلاتی وجود دارد . به عنوان مثال در حال حاضر قیمت گذاری به شکل واقعی باید براساس دلار 28500 تومانی باشد ولی متاسفانه بعضی از پالایشگاه‌ها از این قانون تبعیت نمی‌کنند و یک فشار مضاعفی را به پتروشیمی‌ها تحمیل می‌کنند. من موظف هستم که محصول تولیدی را با دلار 28500 تومانی به بازار عرضه کنم.

رجبی ادامه داد: پالایش و پخش فرآورده های نفتی باید به صورت مشخص و و اضح سر بحث قیمت اعلام موضع کند الان متاسفانه مشکلی که ما در این زمینه داریم. مسئولان پالایش و پخش باید در دادن خوراک به ما ورود کند حتی از لحاظ مقداری نیز به برخی از جاها اعلام شده است ولی می‌گویند ما در بحث قیمت ورود نمی‌کنیم. این عدم ورود به قیمت یعنی از بین بردن صنعت پتروشیمی در کشور است. زمانی خوراک پالایشگاه با دلار 28500 تومان خریداری می‌شود باید محصولشان را با دلار 28500 تومان به فروش برسانند. براساس مصوبه پالایش و پخش برای محصول نفتا قیمت داریم و علت اصلی آن این است که در بورس انرژی عرضه می‌کنند. ما در بازار بورس نباید به دنبال رقابت باشیم. متاسفانه هم اکنون پالایشگاه های خصوصی نفتا را به اسم هیدروکربن های سبک صادر می‌کنند از نظر ما این موضوع قاچاق محسوب می‌شود. باید جلوی این مهم گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه های متنوعی را برای چشم اندازی پنج سال آینده تعریف کردیم یعنی در حوزه معاونت بازرگانی چیزی حدود 30 هدف تعریف شده است فکر می کنم با انجام این برنامه ها و راهبردها هم فشار هزینه ای کاهش خواهد یافت و هم قیمت ها به سمت واقعی شدن هدایت خواهد شد.