کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
میزان بارش‌های کشور در سال آبی جاری و در آستانه ورود به روزهای گرم سال همچنان نسبت دوره بلندمدت با کاهش ۱۶ درصدی همراه است.

به گزارش «نبض انرژی» کشور ایران در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و متوسط بارندگی کشور ۲۲۵ میلی‌متر در سال است این رقم نزدیک یک‌سوم متوسط بارشی است که در کل جهان به طور میانگین رخ می‌دهد.

براین‌اساس، از ۲۲۵ میلی‌متر بارندگی در کشور بخشی تبخیر می‌شود و حدود ۱۰۳ میلیارد مترمکعب آب باقی می‌ماند.

همچنین از ۱۰۳ میلیارد مترمکعب آب ۵۹ میلیارد مترمکعب را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهد و از این میان ۴۴ میلیارد مترمکعب آب وارد آبخوان‌های کشور می‌شود.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه درکل ۱۹۳.۵ میلیمتر بارش اتفاق افتاده است.

این میزان بارش در حالی است که در دوره بلندمدت ۵۴ساله میزان بارش‌ها ۲۲۹.۳ میلیمتر بوده است که کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

یکی از عوارض کاهش بارش‌ها آن است که نیاز به تأمین آب از سفره‌های زیرزمینی افزایش خواهد یافت.

در همین رابطه «محمد حب وطن» رئیس گروه نظارت و توسعه حکمرانی آب درباره وضعیت منابع آب زیرزمینی گفت: مصارف بیش از منابع موجود در کشور است، به‌طوری که در دشت‌ها (آبخوان‌ها) سطح آب زیرزمینی افت پیدا کرده و شاهد کاهش آب‌دهی و خشک‌شدن برخی از چاه‌ها و در ادامه فرونشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان ساخت: منابع آب کشور پاسخگوی مصارف کنونی نیست و این تراز دچار مشکل شده است.

گزارش تازه مرکز اطلاعات و داده‌های آب درعین‌حال میزان بارش‌های تاکنون کشور در مقایسه با دوره بلندمدت را با رشد ۶ درصدی اعلام کرده است.

پارسال در همین بازه زمانی ۱۸۲.۳ میلیمتر بارش در کشور اتفاق افتاده است.

حب وطن خاطرنشان کرد: سرانه آب در دسترس هر ایرانی به‌صورت سالانه از سال ۱۳۸۷ به بعد حدود ۱۲۰۰ مترمکعب است، براین‌اساس کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود در حدود سال ۱۴۲۰ اگر روند مصرف آب با همین شیب ادامه یابد ممکن است به مرحله بحران برسیم.

رئیس گروه نظارت و توسعه حکمرانی آب افزود: وزارت نیرو با علم به این موضوع که منابع آبی کشور محدود است، راهکارهایی را پیش‌بینی کرده است که یکی از مهم‌ترین این راهکارها استحصال آب دریا و انتقال آب به استان‌های مختلف است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده ۵۰ درصد آب استحصال شده از دریا به استان‌های ساحلی و ۵۰ درصد دیگر به استان‌های فلات مرکزی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی حدود ۵۵ درصد از آب موردنیاز کشور را تأمین می‌کند، گفت: براین‌اساس این موضوع همواره موردتوجه وزارت نیرو بوده است؛ از ۱۵ سال گذشته طرحی تحت عنوان طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در دستور کار قرار گرفت؛ این طرح شامل جلوگیری از اضافه برداشت و برداشت‌های غیرمجازی می‌شود که از طریق چاه‌های آب انجام می‌شود.