گوشه چشم چین به حیاط خلوت نفت آمریکا
گوشه چشم چین به حیاط خلوت نفت آمریکا
چین در حال شروع عملیات حفاری برای نفت خام در آبهای کوبا است، چینی ها برای این کار از تجهیزات فوق العاده پیشرفته ای استفاده میکنند که با استفاده از آن به ذخایری رسیده که کوبایی ها توانایی رسیدن به آن را نداشته اند.

به گزارش نبض انرژی به نقل از تابناک اقتصادی؛ خبرگزاری دولتی شین‌هوا از چین در روز سه شنبه اعلام کرد که شرکت Great Wall Drilling که از شرکت های وابسته به شرکت ملی نفت چین CNPC است،  طی یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت دولتی نفت کوبا CUPET ، در سواحل کوبا مشغول به حفاری بوده است.

خولیو خیمنز مدیر بخش حفاری CUPET در این باره گفت: ذخایر نفت ما تا داخل دریا ادامه دارد، چاه ها عمیق تر بوده و برای دسترسی به آن ها ما به آخرین تکنولوژی روز نیاز داریم که این تکنولوژی از طریق شرکت حفاری Great Wall تأمین شده است.

گفته می شود که محل این حفاری در نزدیکی شهر ساحلی بوکا دو کاماریوکا، که در فاصله تقریباً 120 کیلومتری شرق هاوانا واقع شده قرار داشته و یک چاه به عمق 1475 متری بوده که 4692 متر در دریا ادامه پیدا کرده است. کارگران امید دارند که به فاصله 6950 متری برسند، چرا که مطالعات زمین شناسی نشان از وجود ذخایر نفتی در این منطقه دارد.

مدیریت شرکت Great Wall در این باره اظهار داشته که تعداد بیشتری چاه با تأثیر بیشتر توسط تکنولوژی حفاری چینی ها حفر شده است.

منگ فنجی معاون رئیس این شرکت گفت: ما بازده حفاری را بالاتر برده ایم، هزینه ساخت چاه ها را کم کرده ایم، تعدادی چاه های بسیار  پربازده حفر کرده ایم و علاوه بر همه اینها، ما از تلاش برای یافتن ذخایر جدید نیز حمایت کرده ایم .

این شرکت چینی که اولین بار در سال 2005 قراردادهایی برای اکتشاف نفت در کوبا امضا کرد در حال حاضر بر روی یک پروژه اکتشاف دیگر در شهر سلیمار، در 15 کیلومتری شرق هاوانا نیز کار می کند. چاه سلیمار 2141 متر عمق داشته و بعد از رسیدن به یک زاویه 79 درجه ای 5100 متر در درون دریا ادامه دارد. هدف از حفر این چاه رسیدن به ذخایری است که در فاصله  حدوداً 6300 متری با ساحل قرار دارند.

کوبا در راستای تأمین نیازهای انرژی خود، به شدت به ذخایر جدید نفت خام نیاز دارد. بر خلاف بسیاری از همسایه های خود در منطقه، این کشور تک حزبی حدود نیمی از نیازهای بخش انرژی خود را از نفت خام تأمین می کند و برای باقی آن بر واردات تکیه دارد، از جمله واردات نفت خام از ونزوئلا.

در بیانیه ای که نشان می دهد چگونه نفت و سیاست های منطقه ای همواره با هم در ارتباط هستند، وزیر امور خارجه ونزوئلا، جورج آرئازا، در تاریخ 9 آوریل گفت که کشورش علیرغم تحریم های آمریکا که محموله های نفت خام این کشور را هدف قرار داده، به تعهدات خود در مقابل کوبا عمل خواهد کرد.

آرئازا گفت که ونزوئلا استراتژی خود را فاش نمیکند، اما تحریم ها این صادرات را متوقف نخواهد کرد. وی ادامه داد: وقتی قدرت مرسوم سرمایه داری به شما حمله می کند، باید بدانید که چگونه از طریق روش های غیر مرسوم با آن مقابله کنید، در حالی که همواره به قوانین بین المللی احترام بگذارید.

دونالد ترامپ از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور، نه تنها موضع سختگیرانه تری علیه ونزوئلا داشته (از جمله تحریم های شدید علیه دولت نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور در تلاش برای خارج کردن وی از موضع قدرت)، بلکه روابط بین ایالات متحده و کوبا نیز که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما کمی گرم تر شده بود را نیز با تنش های جدیدی مواجه ساخته است.

در ماه نوامبر 2018، کوبا از اقدامات دولت ترامپ به علت وضع تحریم های جدید علیه بیش از 24 شرکت کوبایی انتقاد کرد. اقدامی که از دید مقامات کوبا تلاشی بی فایده در راستای تغییر سیاست های این کشور بوده و تنها باعث انزوای بیشتر واشنگتن در جامعه بین المللی خواهد شد.

با این که سواحل ایالات متحده کمتر از 160 کیلومتر با کوبا فاصله دارند، شرکت های آمریکایی به علت تحریم های تجاری که ده ها سال قبل از  سوی واشنگتن علیه کوبا وضع شده، اجازه تملک هیچ گونه دارایی نفت یا گاز در کوبا را ندارند.

با این حال طبق اعلام اداره انرژی ایالات متحده شرکت های نفت آمریکایی اجازه مشارکت در حفاری و همچنین ارسال تکنولوژی و منابع را در صورت داشتن مجوز اجرایی به کوبا خواهند داشت. علاوه بر چین، کشورهای دیگری از جمله روسیه و استرالیا نیز به اکتشاف نفت در سواحل این کشور پرداخته اند.