صرفه‌جویی 3000 مگاواتی با ارتقای استاندارد انرژی تجهیزات برقی
صرفه‌جویی 3000 مگاواتی با ارتقای استاندارد انرژی تجهیزات برقی
معاون بهره‌وری انرژی ساتبا با بیان اینکه بخش قابل توجهی از شدت بالای مصرف انرژی برق در کشور مربوط به کولرهای آبی و گازی است، از برنامه وزارت نیرو برای ارتقای استانداردهای انرژی تجهیزات برقی و لوازم خانگی، با اولویت کولرهای آبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمدمهدی پیغمبرزاده گفت: بر اساس تفاهم‌نامه وزارت نیرو با سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت و هدفگذاری تعیین شده، طی چهار سال آینده 3000 مگاوات از توان مصرفی برق کشور از طریق ارتقای استاندارد تجهیزات برقی و رشد تولید لوازم خانگی فوق کم مصرف، کاهش خواهد یافت و با توجه به تاثیر قابل توجه کولرهای آبی در اوج مصرف برق تابستان، اولین گام این برنامه، ارتقای استاندارد انرژی کولرهای آبی است.
معاون بهره‌وری انرژی ساتبا در این باره افزود: عامل اصلی مصرف برق کولرهای آبی، الکتروموتور آنهاست که متاسفانه فناوری آنها مربوط به نیم قرن پیش و راندمان آنها کمتر از 50 درصد است بدین معنی که تقریبا 50 درصد از برق مصرفی در این موتورها به هدر می‌رود.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان ملی استاندارد، بیش از 70 درصد کولرهای آبی تولیدی کشور، پرمصرف و دارای رده انرژی ، F و E بودند و 13 سال نیز از تدوین استاندارد قبلی کولر آبی گذشته بود در حالی‌که طبق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، استانداردهای انرژی هر 3 سال یکبار باید بازنگری و اصلاح شوند؛ لذا در گام اول با حذف این سه رده از برچسب انرژی، سه رده A+,A++,A+++ به بالای رده‌های برچسب انرژی افزوده شد و از ابتدای آذرماه سال 1401 نیز از سوی سازمان ملی استاندارد اجباری شد.
معاون بهره‌وری انرژی ساتبا اضافه کرد: با اجباری شدن این اصلاحیه استاندارد، عملا امکان تولید کولرهای با موتورهای پرمصرف قبلی سلب و سازندگان کولر ملزم شدند یک برنامه جدی را برای ارتقای بازدهی محصولات تولیدی خود پیش‌بینی و اجرا کنند. در نتیجه کولرهای تولیدی در سال‌جاری با موتورهای با راندمان بالاتر از قبل (بین 60 تا 70 درصد) تولید می‌شود که ضرورت دارد این میزان نیز ارتقا یابد.
وی در ادامه از آغاز اجرای فاز دوم اصلاح استاندارد انرژی کولرهای آبی خبر داد و گفت: با توجه به توسعه فناوری تولید الکتروموتورهای پربازده (با راندمان 90 درصد) در کشور، در نظر است این روند ادامه یابد به نحوی که در نهایت، کولرهای آبی صرفا با این نوع الکتروموتورها تولید شوند لذا در گام دوم، به زودی سه رده دیگر(B،C،D) از برچسب انرژی کولرهای آبی حذف و بر این اساس برچسب انرژی کولرهای آبی در نهایت صرفا شامل رده‌های A تا A+++  خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود با اجرای اجباری این استاندارد، طی چهار سال آتی، بیش از 1200 مگاوات از توان برق مصرفی کشور کاهش یابد.
پیغمبرزاده یادآور شد: حسب تاکید وزیر نیرو، هدف نهایی این است که کولرهای آبی فقط با موتورهای پربازده و موتورهای با فناوری مغناطیس دائم (BLDC) تولید شود که راندمان آنها نزدیک به 90 درصد و بعضا بیشتر است. بر همین اساس طی روزهای گذشته نخستین جلسه برای پیشبرد این طرح با تولیدکنندگان کولر برگزار و اطلاع‌رسانی لازم به آنها جهت آمادگی برای تولید کولرهای فوق کم مصرف در سال آتی صورت گرفت.
معاون بهره‌وری انرژی ساتبا در پایان درباره تعیین تکلیف کولرهای آبی پرمصرفی که در حال استفاده و در اختیار مردم است، خاطرنشان کرد: به منظور ساماندهی این مساله نیز، طرح تعویض کولرهای آبی با استفاده از منابع ماده 12 قانون رفع موانع تولید تهیه شده و در گام اول، طرح پایلوت آن برای تعویض 20 هزار کولر آبی در چهار استان کویری کشور تهیه شده که جزئیات آن پس از نهایی شدن و تامین اعتبار لازم، به زودی اعلام خواهد شد.