تفاوت قیمت حامل‌های انرژی در ایران و سایر کشورها/ اقتصاد انرژی مسئله روز کشور است
تفاوت قیمت حامل‌های انرژی در ایران و سایر کشورها/ اقتصاد انرژی مسئله روز کشور است
مدیرعامل مپنا گفت: مشارکت جامعه علمی در حل معضلات کشور با اهمیت است و باید بتوانیم شاهد بکارگیری پیشرفت‌های علمی در رفع نیازهای ملی باشیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» همایش سالانه مهندسی مکانیک و صنعت نیروگاهی ایران صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم، عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا ضمن ابراز خشنودی از برگزاری کنفرانس‌های مهندسی مکانیک و صنعت نیروگاهی به صورت همزمان، گفت: این رویداد فرصت مناسبی برای ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات کشور است.

مدیر عامل گروه مپنا ضمن اشاره به راهکار حل مسائل اساسی کشور گفت: یکی از بزرگترین مشکلات و گره‌های کشور که هر روز نیز بزرگتر می‌شود، موضوع انرژی و اقتصاد آن است.

*در آلمان هر کیلووات ساعت برق 35 سنت قیمت دارد

وی  در ارائه آمار و ارقام این حوزه ادامه داد: در آلمان هر کیلووات ساعت برق ۳۵ سنت و هر متر مکعب بنزین ۲ یورو است اما در کشور ما این ارقام متفاوت و بسیار کمتر است.

علی‌آبادی صمن اشاره به راه‌حل‌های ما در حوزه انرژی تاکید کرد: سال‌هاست که این مسئله در کشور نقد می‌شود و راه‌حل‌هایی هم وجود دارد که بررسی نمی‌شود.

مدیرعامل مپنا گفت: باید کاری کنیم مصرف کننده‌ بتواند همچون کالایی قابل مبادله از سهمیه برق خود استفاده کند، با با توسعه خودرو برقی با استفاده از برق خورشیدی به شهروندانی که به این شکل در سوخت صرفه جویی کرده‌اند معادل یا سهمیه‌ای قابل مبادله ارائه شود.

وی با تشریح مسئله آب در کشور افزود: استفاده بی‌رویه و غیرعلمی از آب در حوزه کشاورزی و بسیاری موارد دیگر قابل قبول نیست و مهندسان و نخبگان باید راه‌حل‌های کارآمد در این موصوع ارائه دهند.
علی‌آبادی گفت: مهندسان مکانیک باید با علم خود راهکارهای عملی و اجرایی در این امور ارائه کنند و کنفرانس‌ها را باید تبدیل به رویدادهایی علمی و عملی کنیم که زمینه بررسی مشکلات روز کشور باشد.

وی ادامه داد: سهم ایران از نظر رتبه علمی جهان ۲درصد و در مهندسی مکانیک 3.42 درصد است.

وی افزود: مشارکت جامعه علمی در حل معضلات کشور با اهمیت است و باید بتوانیم شاهد بکارگیری پیشرفت‌های علمی در رفع نیازهای ملی باشیم.

علی‌آبادی مهاجرت نخبگان کشور را مسئله مهمی توصیف کرد و گفت: گروه مپنا در تلاش است تا جاذبه‌هایی برای نخبگان کشور فراهم کند و به این شکل بیش از ۶هزار نخبه کشور در این گروه مشغول به کار هستند.

مدیرعامل مپنا تاکید کرد: وجود چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند زمینه تعامل صنعتی‌ها و دانشگاهیان را فراهم کند و فرصت خوبی است که با این تعاملات دانشگاهیان هرچه بیشتر جذب صنعت کشور شوند.

*برگزاری همایش بین‌المللی مهندسی مکانیک ایران

​سی و یکمین همـایش سـالانه بین‌المللی مهندسـی مکانیـک ایـران و نهمین همایش صنعت نیروگاهی ایران توسط انجمن مهندسان مکانیک ایران با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و گروه مپنا همراه با برخی دانشگاه‌­ها و صنایع برتر کشور از امروز سه شنبه 19 تا روز پنجشنبه 21 اردیبهشت در پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برنامه این همایش شامل نشست­ های علمی موازی و میزگردهای تخصصی، نشست‌­های ارائه مقالات پژوهشی و صنعتی، سخنرانی­‌های کلیدی توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی، نمایشگاه محصولات دانش بنیان و صنعتی، کارگاه­‌های آموزشی تخصصی و مسابقات علمی دانشجویی هدفمند برای پژوهشگران، دانشگاهیان و صنعتگران خواهد بود.