هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت نفت برای مقابله با خوردگی
هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت نفت برای مقابله با خوردگی
نماینده کارگروه خوردگی شرکت ملی نفت ایران گفت: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان شرح نیاز درباره خوردگی در شرکت‌های تابع تعریف و اعتبار آن اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»هادی ابراهیم فتح‌آبادی امروز (دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه) در رویداد گام معکوس خوردگی فلزات و حفاظت فنی همسو با افزایش تولید گاز، با بیان اینکه اداره مشخصی در شرکت ملی نفت ایران برای خوردگی وجود ندارد و در عمل این موضوع در سال‌های اخیر در کارگروه‌ها پیگیری شده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون در کارگروه‌های این شرکت ۲۲ نشست تشکیل شده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷ شش طرح در زمینه خوردگی تعریف شد که تاکنون سه طرح آن به نتیجه رسیده است.

نماینده کارگروه خوردگی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان شرح نیاز درباره خوردگی در شرکت‌های تابع تعریف و اعتبار آن اختصاص داده شده است.

فتح‌آبادی تصریح کرد: هزینه‌های خوردگی مستقیم و غیرمستقیم در حوزه خوردگی برای شرکت ملی نفت ایران سالانه به چند ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد و شاید نیاز باشد توجه بیشتری به این بخش داشته باشیم. ‌ ‌

وی یکپارچه کردن فعالیت‌ها و حذف موازی‌کاری‌ها درباره فعالیت‌های مدیریت خوردگی و بازرسی فنی مدیریت یکپارچگی، مدیریت دارایی‌های فیزیکی و شرح کارهایی با محتواهای مشابه در سطح شرکت ملی نفت ایران را از جمله اقدام‌های مؤثر در این حوزه دانست.

نماینده کارگروه خوردگی شرکت ملی نفت ایران گفت: ایجاد ساختار مناسب مدیریت خوردگی و بازرسی فنی در ستاد شرکت ملی نفت ایران، استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخل کشور و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع نیازها و حل مشکلات درباره مسائل حفاظت فنی و ضرورت اعمال حسابداری صنعتی در اداره‌های بازرسی فنی و خوردگی برای پایش ادواری هزینه‌های خوردگی، یا فعال‌سازی واحد مربوطه در مدیریت‌های امور مالی از جمله پیشنهادهایی است که می‌توان در این حوزه مورد توجه قرار داد.

فتح‌آبادی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی سیستم‌های حفاظت کاتدی هم‌زمان با قرار دادن تأسیسات مدفون در محیط خاک یا در آب دریا یا استفاده از آندهای موقت، شناسایی و استفاده بهینه از مواد شیمیایی مرتبط با کنترل خوردگی و بومی‌سازی تجهیزات اندازه‌گیری پایش و کنترل خوردگی مانند (توپک هوشمند و…) و تجهیزات بازرسی فنی و توجه به اهمیت نقش باور و حمایت مدیریت درباره جایگاه بازرسی فنی و کنترل خوردگی برای افزایش طول عمر تأسیسات و صرفه اقتصادی طرح‌ها و پروژه‌ها و فرهنگ‌سازی لازم در این رابطه را از دیگر اقدام‌های لازم برای جلوگیری از خوردگی در صنعت نفت اعلام کرد.