گواهی سپرده کالایی نفت ابزاری برای جذب نقدینگی سرگردان
گواهی سپرده کالایی نفت ابزاری برای جذب نقدینگی سرگردان
کارشناس اقتصادی گفت: اوراق گواهی سپرده نفت خام، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی علاوه بر حذف انحصار قبلی در فروش نفت و افزایش مبادی فروش نفت خام کشور، امکان ایجاد روش‌های تهاتری تجارت را برای ایران از طریق این بخش جدید فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»امیرعلی اقبالی ، پیرامون اهمیت تجارت نفت در اقتصاد کشور اظهار کرد: نفت یکی از مهمترین منابع انرژی در جهان است و بسیاری از کشورها به دلیل داشتن ذخایر نفتی قوی، به عنوان یک کشور پردرآمد شناخته می‌شوند؛ ایران نیز یکی از کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز قوی است و بسیاری از درآمدهای کشور به دلیل فروش نفت به خارج از کشور تامین می‌شود.

وی افزود: اما با توجه به تغییرات در بازار جهانی نفت، فروش نفت به صورت سنتی و تحت قرارداد با مشکلات زیاد روبرو شده است. بسیاری از خریداران نفت، به دنبال رقابت و کاهش هزینه‌های خود هستند و بسیار کمپانی‌ها علاقمند هستند که با فروش نفت در بازار جدید، همچون بورس انرژی، هزینه‌های خود را کاهش داده و سود بالاتر حاصل کنند.

* گواهی سپرده کالایی نفت، ابزاری برای هدایت نقدینگی

اقبالی ادامه داد: بورس انرژی یک بازار جدید برای فروش نفت است که موجب متنوع‌سازی مبادی فروش نفت شده است. این بازار با ابزار اوراق گواهی سپرده نفت خام به خریداران اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم و بدون واسطه، نفت را خریداری کنند. همچنین، این بازار به فروشندگان اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم و بدون واسطه، نفت را به خریداران عرضه کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ویژگی‌های متنوع فروش نفت از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس انرژی گفت: یکی از اهمیت‌های متنوع سازی مبادی فروش نفت، افزایش امنیت تامین نفت است. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها به نفت خام ایران وابسته هستند، افزایش تنوع مبادی فروش نفت می‌تواند به کاهش وابستگی این کشورها به ایران کمک کند. همچنین، با توجه به اینکه بسیاری از کشورها به دنبال کاهش وابستگی به نفت خام هستند، افزایش تنوع مبادی فروش نفت می‌تواند به افزایش بازارهای صادراتی ایران کمک کند.

وی تاکید کرد: ایجاد بازار جدید جهت هدایت نقدینگی به سمت خرید نفت، می‌تواند به افزایش فروش نفت خام کمک کند. با این روش، شرکت‌های نفتی می‌توانند به راحتی اوراق گواهی سپرده کالایی را به عنوان یکی از ابزارهای مالی برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده کنند. شرکت‌های نفتی می‌توانند با استفاده از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگر، به دنبال افزایش تولید نفت خام باشند.

* بخش خصوصی نیز می‌تواند به فروش نفت ایران ورود کند

اقبالی با اشاره به مزایای ارائه نفت خام به بخش خصوصی جهت حضور در تجارت بین‌المللی نفت به عنوان یک بخش جدید با رقابت‌پذیری بالا در تجارت نفت ایران گفت: اوراق گواهی سپرده نفت خام، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی علاوه بر حذف انحصار قبلی در فروش نفت و افزایش مبادی فروش نفت خام کشور، امکان ایجاد روش‌های تهاتری تجارت را برای ایران از طریق این بخش جدید فراهم می‌کند، به این ترتیب علاوه بر تامین نیاز داخل و حذف نیاز ارزی واردات کالا، با خرید اوراق گواهی سپرده کالا توسط بخش خصوصی و فروش آن به طرف خارجی و واردات کالای صنعتی موردنیاز واردکننده، نظام جدید تهاتر کالایی ایجاد خواهد شد که این بخش جدید به دلیل سازوکار ذکر شده امکان رقابت‌پذیری بالایی نیز در تجارت نفت کشور خواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به اهمیت بالای اوراق گواهی سپرده کالایی نفت در فروش بهینه منابع نفتی ایران اظهار کرد: با توجه به اهمیت و مزایای متنوع فروش نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده نفت نظیر متنوع سازی مبادی فروش نفت، ایجاد بازار جدید جهت هدایت نقدینگی به سمت خرید نفت، ایجاد بخشی جدید با توانمندی مناسب و رقابت‌پذیری بالا در تجارت نفت ایران با فروش نفت در بورس انرژی، می‌توان این روش را به عنوان یکی از راهکارهای موثر در فروش بهینه منابع نفتی ایران معرفی کرد.

منبع: فارس