سالانه ۵ میلیارد دلار عدم‌النفع گازسوزی در مشعل‌ها
سالانه ۵ میلیارد دلار عدم‌النفع گازسوزی در مشعل‌ها
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید با بیان اینکه اگر مقدار سوزاندن گازهای مشعل در ایران را حدود ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۲۰۲۱ در نظر بگیریم و بر اساس داده‌های بی‌پی با فرض قیمت میانگین گاز صادراتی ۲۰ سنت به ازای هر مترمکعب، هم‌اکنون سالانه حدود ۵ میلیارد دلار عدم‌النفع مستقیم از این محل وجود دارد

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»اسدالله غلام‌پور ظهر امروز (سه‌شنبه‌، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه آلودگی کربن و گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی باعث ایجاد تغییرات عمیق در جهان شده است، گفت: تغییرات اقلیمی سبب تشدید گرما و آتش‌سوزی‌ها، افزایش بارندگی‌، سیل، خشک‌سالی طولانی‌تر و آب شدن یخ‌ها در قطب شمال می‌شود، انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی در ۲۰ سال آینده ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت، هرچند برخی کارشناسان تأکید دارند با وجود پیشرفت‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر، جهان هنوز جایگزین قابل اعتمادی برای نفت و گاز طبیعی که این متخصصان آن را رگ حیات اقتصاد مدرن نامیده‌اند، پیدا نکرده است، اما در عین حال معتقدند شاهد فشار فعالان محیط زیست هستیم.

وی افزود: ایران از ظرفیت‌های بالای تولید روبه‌رشد صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌آید و در دنیا سهمی حدود ۲ درصد دارد، از سوی دیگر برای اینکه ظرفیت تولید پتروشیمی ایران تا سال ۲۰۴۰ رشد ۴۰ درصدی داشته باشد، باید سهم ۲ درصدی خود را حفظ کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید اظهار کرد: افزایش محصولات پتروپالایشگاهی در ایران لازم است با در نظر گرفتن قوانین کنوانسیون پاریس و اعمال جریمه‌ها برای افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن نظیر انتشار آلاینده‌ها از طریق مشعل‌های مجتمع‌های پتروپالایشگاهی و گازهای همراه باشد.

غلام‌پور تأکید کرد: استخراج، پالایش و تبدیل هیدروکربورهای خدادادی به انواع زنجیره‌ ارزش در زمان باقیمانده تا سال ۲۰۵۰ میلادی مطابق کنوانسیون پاریس و ضوابط صفر خالص، کربن بسیار مهم و حیاتی است، زیرا جهان در سال یادشده امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی را ناممکن، یا بسیار سخت‌گیرانه خواهد کرد و اتکای جهان به سوخت‌های فسیلی به‌طور فزاینده‌ای غیرقابل دفاع است، بنابراین با توجه به سرمایه‌گذاری و جایگزینی سوخت‌های تجدیدپذیر تا پایان سال ۲۰۵۰ میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ کمترین مقدار خواهد رسید.

وی ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ توسعه فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نظیر استفاده از هیدروژن سوخت هواپیما در شرکت بوئینگ و انرژی خورشیدی به‌موازات برداشت منابع هیدروکربوری و تبدیل آن به صنایع زنجیره ارزش بسیار مهم و حائز اهمیت است. به گفته گلوبال دیتا، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ بیش از ۳۳ درصد از فروش خودروهای جدید در سراسر جهان خودروهای الکتریکی باشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید گفت: قیمت، فناوری، فرهنگ و قانون چهار رکن مؤثر بر مقدار مصرف گاز در بخش‌های مختلف است، در ایران سالانه حدود ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق مشعل سوزانده می‌شود، مقداری که می‌توانست یک‌سوم برق کشور را تأمین کند.

غلامپور تصریح کرد: اگر مقدار گازهای ارسالی به مشعل را در ایران حدود ۱۷  میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۲۰۲۱ در نظر بگیریم، بر اساس داده‌های شرکت بی‌پی با فرض متوسط قیمت گاز صادراتی برای هر مترمکعب ۲۰ سنت، سالانه حدود ۵ میلیارد دلار عدم‌النفع مستقیم از این محل وجود دارد، در حالی‌ که اگر این مقدار گاز به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شود ارزش افزوده حاصل از آن بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار خواهد بود.

وی افزود: بر اساس آمار اوپک خالص صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعب بوده است، اگر مقدار گازهای ارسالی به مشعل در کشور برای سال ۲۰۲۱ مقدار ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب درست باشد می‌توان گفت به‌طور تقریبی معادل گازی که در سال ۲۰۲۱ صادر کرده‌ایم، هدررفت گاز داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید تأکید کرد: با سرمایه‌گذاری به مقدار ۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی و ۳۰ میلیارد دلار در سایر میدان‌ها تولید گاز به بیش از هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

غلام‌پور اظهار کرد: خام‌فروشی در سه حوزه نفت‌خام، میعانات گازی و گاز مایع (ال‌پی‌جی) بیشترین فرصت‌سوزی را برای کشور ایجاد می‌کند.