کاهش موجودی آب در ۱۸ سد مهم شرب و کشاورزی دیده می‌شود
کاهش موجودی آب در ۱۸ سد مهم شرب و کشاورزی دیده می‌شود
گرچه میزان پرشدگی سدهای کشور با وجود بارش‌های اخیر تا نهم اردیبهشت‌ماه به ۶۴ درصد رسید، اما همچنان ۱۸ سد مهم تأمین مصارف شرب و کشاورزی از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش را ثبت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  به دنبال بهتر شدن وضعیت بارشی کشور، درصد پرشدگی سدها به ۶۴ درصد رسیده که نشان از بهبود وضعیت تأمین آب سدها است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، سد شهید رجایی مازندران ۴۲ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و میزان پرشدگی آن ۲۶ درصد است.

سد شمیل و نیان در استان هرمزگان با ۲۶ میلیون مترمکعب موجودی آب با کاهش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبه‌رو شده و درصد پرشدگی این سد به ۲۷ درصد رسید.

چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری تا نهم اردیبهشت‌ماه ۱۰۶ میلیون مترمکعب موجودی آب دارند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۹ درصد کاهش دارد. میزان پرشدگی چاه نیمه‌ها به ۷ درصد کاهش یافت.

همچنین در این مدت، سد ساوه در استان مرکزی با ۵۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن ۵۳ درصد کاهش نسبت به پارسال دارد و درصد پرشدگی آن نیز ۱۹ درصد است.

سد دوستی خراسان رضوی هم ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد کاهش دارد و درصد پرشدگی آن ۱۳ درصد شد.

سد سرنی در استان هرمزگان با داشتن ۲۰ میلیون مترمکعب موجودی آب نسبت به سال آبی پارسال ۴۷ درصد کاهش دارد و درصد پرشدگی فعلی آن هم ۳۳ درصد است.

موجودی آب در مخزن سد تنگوئیه سیرجان کرمان در حالی به رقم ۷ میلیون مترمکعب رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد کاهش دارد. درصد پرشدگی فعلی این سد هم ۱۹ درصد است.

در این مدت، سد نسا کرمان هم با داشتن ۷۴ میلیون مترمکعب موجودی آب کاهش ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد. میزان پرشدگی آن هم ۴۴ درصد است.

سد استقلال در استان هرمزگان هم در مدت یادشده با داشتن ۱۳۰ میلیون مترمکعب موجود آب نسبت به پارسال ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. درصد پرشدگی فعلی این سد هم ۵۴ درصد است.

سد ۱۵ خرداد در حوضه آبریز قم رود فقط ۴۷ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۸ درصد کاهش‌یافته است. میزان پرشدگی فعلی این سد نیز ۲۴ درصد است.

سد شیرین دره در استان خراسان شمالی هم ۲۵ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش ۳۸ درصدی را نشان‌ می‌دهد.

سد سبلان در استان اردبیل با ۳۳ میلیون مترمکعب موجودی آب نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶ درصد کاهش دارد و درصد پرشدگی فعلی آن هم ۳۱ درصد است.

سد ستارخان در استان آذربایجان شرقی با داشتن ۲۹ میلیون مترمکعب موجودی آب از ابتدای سال آبی جاری تا نهم اردیبهشت‌ماه با کاهش ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال مواجه شده و درصد پرشدگی این سد ۲۳ درصد است.

سدبارون در آذربایجان غربی از ابتدای سال آبی جاری تا نهم اردیبهشت‌ماه ۲۰ میلیون مترمکعب حجم موجود آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد کاهش‌یافته است. درصد پرشدگی فعلی این سد ۱۶ درصد است.

سد طرق در خراسان رضوی از ابتدای سال آبی جاری تا نهم اردیبهشت‌ماه هفت میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و درصد پرشدگی آن نیز اکنون ۲۱ درصد است

سد شهر بیجار گیلان نیز ۶۸ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۱ درصد کاهش‌یافته که درصد پرشدگی این سد هم به ۶۵ درصد رسیده است.

موجودی آب در سد یا مچی در استان اردبیل ۲۸ میلیون مترمکعب است؛ اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد کاهش داشته و میزان پرشدگی در حال حاضر این سد هم به ۳۴ درصد رسید.

سد نهرین در خراسان جنوبی از ابتدای سال آبی جاری تا نهم اردیبهشت‌ماه یک میلیون مترمکعب حجم موجود آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد کاهش‌یافته است. درصد پرشدگی فعلی این سد ۲۶ درصد است.