کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی مانع اضافه برداشت آب می‌شود
کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی مانع اضافه برداشت آب می‌شود
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: باید وزارت نیرو نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی را پیگیری کند که در این صورت می‌توان جلوی برداشت بی‌رویه و نامتعارف آب را گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«احد آزادی‌خواه» گفت: وزارت نیرو برای مقابله با پدیده بی‌عدالتی در برداشت منابع آب زیرزمینی، باید نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی را پیگیری کند.

وی درباره تأثیر اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تبعات آن بر تأمین آب شرب و امنیت غذایی کشور ادامه داد: حدود ۸۵ درصد از آب مصرفی در حوزه کشاورزی و ۱۵ درصد نیز در حوزه صنعت و شرب مصرف می‌شود؛ لذا باید دو وزارت‌خانه جهاد کشاورزی و نیرو وضعیت را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که بهره‌وری آب افزایش پیدا کرده و صرفه‌جویی در حد اعلا باشد.

نماینده ملایر در مجلس خاطرنشان کرد: به دلیل وجود برخی اشکالات در مسیر قانون، این اتفاق رخ نداده و کشاورزان در شرایط پرتناقضی قرار گرفته‌اند که راهی ندارند.

آزادی‌خواه گفت: طبق مصوبه مجلس دولت باید ۸۵ درصد از رقم مورد نیاز برای تبدیل آبیاری سنتی به نوین را به‌ صورت یارانه به کشاورز بدهد؛ کشاورزان آماده انجام این کار هستند؛ اما منابع مالی در اختیار آن‌ها گذاشته نشده است.

وی یکی از ابرچالش‌های آینده کشور را مسئله آب خواند و افزود: دولت باید پرداخت یارانه برای تبدیل آبیاری سنتی به نوین را در اولویت‌های خود قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی درباره ممنوعیت کشت محصولات آب‌بر در الگوی کشت، گفت: وقتی گزارش کشت چنین محصولاتی در برخی مناطق به دستگاه قضایی و یا شرکت منابع آب ایران به‌عنوان نهاد متولی داده می‌شود، بیان می‌کنند که طبق قانون امکان بازدارندگی ندارند که این رویه خوبی نیست.

این نماینده مجلس خواستار اختصاص مشوق برای کشاورزان از سوی دولت شد و خاطرنشان ساخت: در شرایطی که کشاورز از کاشت هندوانه و خیار و گوجه منع می‌شود، چه محصول جایگزینی برای او پیش‌بینی‌شده که معاشش هم با مشکل مواجه نشود؟

آزادی‌خواه ادامه داد: برای کشاورزی قراردادی و ثبت سفارش محصول همچون گندم و ذرت هم مشکلات عدیده‌ای همچون تعیین قیمت تضمینی وجود دارد که سخت‌ترین موانع برای آن ایجاد می‌شود؛ دولت باید محصولات کم آب بر را با قیمت مناسبی خریداری کند تا کشاورز انگیزه کشت داشته باشد.

وی گفت: باید موضوع آبخیزداری، نصب کنتورهای هوشمند و پرداخت ۹۰ درصدی یارانه برای تبدیل آبیاری سنتی به نوین و اصلاح الگوی کشت را در برنامه هفتم پیگیری کرد.

منبع: ایرنا