بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از سد و نیروگاه چمشیر
بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از سد و نیروگاه چمشیر
معاون اجرایی رییس جمهور در سفر به کهگیلویه و بویراحمد و در بازدید از سد و نیروگاه چمشیر، گفت: بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر از مزایای سد چمشیر است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  محسن منصوری افزود: با بهره‌برداری از این پروژه عظیم، تحولات خوبی در منطقه ایجاد می‌شود که تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر،  تولید ۴۸۰ مگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مزایا و اهداف این سد است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران نیز گفت: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ٨۵ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، تولید ۴۸ گیگاوات برق آبی، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب، اشتغال زایی، کنترل شوری آب رودخانه زهره و احیای اراضی پایین دست از مهمترین اهداف این طرح اقتصادی است.
“محمد رضا فاضل” ادامه داد: سد و نیروگاه چمشیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت.
وی گفت: سد چمشیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
فاضل خاطرنشان کرد: با وارد شدن مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره سازی مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین دست به ویژه کشاورزان دشت‌های زیدون و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز سد چمشیر آبی مناسب را از لحاظ کیفیت و کمی برای آنها تنظیم خواهد شد.
نیروگاه و سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.