ادعای رسانه غربی مبنی بر توقیف محموله نفتی ایران از سوی آمریکا پیش از نفتکش مارشال
ادعای رسانه غربی مبنی بر توقیف محموله نفتی ایران از سوی آمریکا پیش از نفتکش مارشال
یک رسانه غربی در پی توقیف یک فروند کشتی متخلف با پرچم جزایر مارشال از سوی ایران ادعا کرد آمریکا طی روزهای اخیر یک محموله نفتی ایران را در دریا و پیش از این اقدام تهران، توقیف کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»خبرگزاری رویترز عصر جمعه به وقت محلی از مبدا واشنگتن به نقل از سه منبع در یک شرکت امنیتی دریایی ادعا کرد آمریکا در روزهای اخیر نفت ایران را بر روی یک نفتکش در دریا توقیف کرده است و چند روز بعد ایران در اقدامی تلافی جویانه یک نفتکش دیگر را توقیف کرد.

این رسانه انگلیسی نوشت: توقیف محموله ، جدیدترین تشدید تنش میان واشنگتن و تهران پس از سال‌ها تحریم‌های آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران است. ایران تحریم های آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و صادرات نفت این کشور در حال افزایش است.

این رسانه غربی به نقل از شرکت امنیت دریایی “آمبری” ادعا کرد که مصادره محموله نفتی ایران توسط  آمریکا حداقل پنج روز قبل از اقدام روز پنجشنبه  تهران صورت گرفته است. آمبری توقیف نفتکش در روز پنجشنبه  توسط نیروی دریایی ایران را در پاسخ به اقدام آمریکا ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، گفته می شود اندازه هر دو نفتکش  سوئز مکس بوده است.

منابع آگاه که حاضر به افشای نام خود نشدند، گفتند که واشنگتن محموله نفتی نفتکش “سوئز راجان” با پرچم جزایر مارشال را پس از دستیابی به یک حکم دادگاه توقیف کرده است.

بر اساس این گزارش، داده های  ردیابی کشتی نشان داد که آخرین موقعیت گزارش شده این نفتکش در ۲۲ آوریل در نزدیکی جنوب آفریقا بوده است.

یک سخنگوی سازمان ملل گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از توقیف نفتکش در خلیج عمان آگاه بوده و بر حمایت از قوانین بین المللی دریایی تاکید کرده است.

نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی 27 آوریل / هفت اردیبهشت ماه  اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه نام این کشتی را”ادونتیج سوییت”( Advantage Sweet) اعلام و ادعا کرد: این نفتکش هنگام  توقیف پیام کمک ارسال کرده است.  اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: در تاریخ ۲۷ آوریل حدود ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی، نفتکش “ادونتیج سوییت”( Advantage Sweet) با پرچم جزایر مارشال توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هنگام عبور از آب های بین المللی در خلیج عمان توقیف شد. این نفتکش هنگام  توقیف پیام کمک صادر کرد. ناوگان پنجم آمریکا اوضاع را زیر نظر دارد. اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. دولت ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی آن اعلام کرد: یک فروند کشتی متخلف را که پرچم مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان هدایت کرد.

به گزارش نبض انرژی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی ارتش ایران افزود: در اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

بر اساس اعلام نیروی دریایی ارتش ایران،  در این عملیات ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که پرچم مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.

همزمان نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شده‌اند.

جونی ارنست سناتور جمهوریخواه و ریچارد بلومنتال،سناتور دموکرات، در نامه‌ای به بایدن گفتند که دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا  بیش از یک سال است که قادر به توقیف یک محموله نفت ایران نبوده است.

سناتورها در نامه خود که به امضای ۱۰ سناتور دیگر نیز رسیده است،  اعلام کرده اند که  فعالیت  دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا برای مصادره دارایی ها، به دلیل مسایل سیاسی در دفتر اجرایی وزارت خزانه داری,  محدود شده است.

این سناتورها با اعتراف به دزدی آمریکا افزودند که از زمان فعال شدن برنامه دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران  توسط آمریکا ضبط شده است.

سناتورها از بایدن خواسته اند تا به وزارت خزانه داری دستور دهد تا توقیف نفت ایران برای باقیمانده این سال مالی حمایت و تامین مالی می شود و توضیح دهد که چرا هیچ بودجه ای برای توقیف محموله های نفتی ایران که اجرای آشکار تحریم های ایران است وجود ندارد.

یکی از دستیاران ارنست به خبرگزاری انگلیسی رویترز گفت: «در حالی که ایران کشتی‌ها را توقیف می‌کند، برنامه آمریکا برای توقیف محموله های نفتی ایران  کاملاً رو به زوال است».

منبع: ایرنا