نفت روسیه سهم اوپک از بازار هند را به پایین‌ترین رقم رساند
نفت روسیه سهم اوپک از بازار هند را به پایین‌ترین رقم رساند
سهم کشورهای تولیدکننده اوپک از بازار نفت هند مخصوصاً در خاورمیانه و آفریقا در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۳ تا ۵۹ درصد کاهش یافته که نتیجه افزایش واردات نفت هند از روسیه است.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از رویترز، افزایش خرید نفت ارزان‌قیمت روسیه توسط هند سهم اوپک از واردات نفت این کشور را در سال مالی 2022 و 2023 به پایین‌ترین رقم طی 22 سال گذشته رسانده است. انتظار می‌رود سهم این تولیدکنندگان بزرگ در ادامه سال جاری میلادی بازهم کاهش یابد.

سهم کشورهای تولیدکننده اوپک از بازار نفت هند مخصوصاً در خاورمیانه و آفریقا در سال مالی منتهی به مارس 2023 تا 59 درصد کاهش یافته است. این رقم در سال مالی گذشته برابر با 72 درصد بود.

روسیه برای اولین‌بار جای عراق را به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به هند گرفته و عربستان حالا در رتبه سوم قرار دارد.

هند در گذشته به‌خاطر هزینه‌های بالای حمل‌ونقل به‌ندرت نفت روسیه را خریداری می‌کرد. اما حالا یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت دریایی این کشور است. افزایش صادرات نفت روسیه به هند به‌دنبال کنار گذاشتن نفت این کشور توسط کشورهای غربی پس‌از آغاز جنگ اوکراین صورت گرفته است.

هند در سال مالی گذشته حدود 1.6 میلیون بشکه در روز نفت روسیه را وارد کرده که 23 درصد از کل 4.65 میلیون بشکه در روز واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید در ماه مه در صورت ادامه افزایش عرضه نفت روسیه، می‌تواند بیش‌از پیش سهم اوپک در بازار نفت هند را که سومین واردکننده بزرگ نفت دنیاست پایین بیاورد.

برخی تحلیلگران عقیده دارند نفت خام روسیه بسیار ارزان‌تر از درجات نفتی خاورمیانه است و به‌نظر می‌رسد اوپک با کاهش تولید به ضرر خود عمل می‌کند. این تصمیم سهم اوپک در آسیا را بیش‌از پیش کاهش می‌دهد.

سهم خاورمیانه در بازار نفت هند در سال مالی 2021 و 2022، 64 درصد و سهم آفریقا 13.4 درصد بود. سهم آمریکای لاتین هم به پایین‌ترین رقم طی 15 سال گذشته یعنی 4.9 درصد رسیده است.

هند در ماه مارس حدود 5 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده که نسبت‌به ماه قبل‌از آن افزایش داشته و نفت روسیه حدود 36 درصد از کل واردات این کشور را تشکیل داده است.

منبع: تسنیم