پیش بینی تولید ۹۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تا پایان سال| ۲۵ تجهیز پتروشیمی وارداتی است
پیش بینی تولید ۹۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تا پایان سال| ۲۵ تجهیز پتروشیمی وارداتی است
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ طرح کوچک و بزرگ پتروشیمی در دست اجراست، گفت:با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افتتاح این طرح هادر این صنعت در سال ۱۴۰۲ بناست به‌طور میانگین هر ماه یک طرح به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان سال به سالانه حدود ۹۵ میلیون تن می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ۱۰ طرح کوچک و بزرگ پتروشیمی در دست اجراست، اظهار کرد: مصمم هستیم که در سال جاری این طرح‌ها آماده سازی و به مرحله بهره‌برداری برسند.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افتتاح ۱۰ طرح کوچک و بزرگ در این صنعت در سال ۱۴۰۲ بناست به‌طور میانگین هر ماه یک طرح به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان سال به سالانه حدود ۹۵ میلیون تن می‌رسد.

وی افزود: هم‌اکنون ۷۰ مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی با ظرفیت نصب‌شده بالغ بر ۹۲ میلیون تن با توان تولید بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصول شیمیایی و پلیمری در کشور فعال هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار کارگاه فعال در حوزه صنایع تکمیلی خوراک خود را از صنعت پتروشیمی تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: چرخ صنعت کشور باید بچرخد بنابراین خوراک باید بدرستی تامین شود، بنابراین نقش فناوران برای تولید محصولات جدید تعیین کننده است. سرمایه گذاران نیز باید کمک کنند تا از خام فروشی به جایگاه ایجاد ارزش افزوده برسیم و از تولید محصولات خام و نیمه خام عبور کرده و اشتغال و اقتصاد کشور نیز رونق بگیرد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه پتروشیمی از صنایع پیشران کشور است، افزود: یکی از چالش‌های ما در حوزه مجتمع‌های گازپایه محدودیت خوراک بویژه در فصول سرد سال است، اما در هر حال تلاش این است که در سال‌های پیش رو در صورت کاهشی شدت دما خاموشی‌ها کمتر شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای تولید همه محصولات پتروشیمی نیاز به لایسنس و کالا و تجهیزات جدید و طراحی مختص آن‌ها داریم، گفت: بنا داریم رویداد IPF که روز‌های ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌شود؛ ما را برای رسیدن به این اهداف یاری کند.

وی بیان کرد: ۱۵ کشور از جمله کشور‌های اسلامی و منطقه غرب آسیا، برزیل، چین و روسیه، حوزه بریکس و برخی کشور‌های اروپایی در این رویداد حضور خواهند داشت.
شاهمیرزایی با بیان اینکه همایش IPF بعد از ۵ سال وقفه برگزار می‌شود، گفت: مهم‌ترین موضوع در این همایش که طی ۳ دهه اجرایی می‌شود؛ رشد صنعت پتروشیمی با هم افزایی و خرد جمعی است.

وی تاکید کرد: آپارتاید علم و فناوری ما را به این می‌رساند که باید به فکر خودمان باشیم و این رویداد همه فعالان را جمع می‌کند که بتوانیم راحت‌تر از سد تحریم‌ها عبور کنیم.

وی پرداختن به موضوع تولید ۱۳۰ میلیون تن متانول و بازار آن را از جمله محور‌های گفتگو یاد کرد و افزود: بحران انرژی و آینده صنعت پتروشیمی، فرصت سرمایه گذاری و تامین مالی، محیط زیست، بهینه سازی مصرف انرژی و تولید بدون آلایندگی از دیگر سرفصل‌های محل بحث خواهد بود.
شاهمیرزایی با بیان اینکه کشور ما با وجود منابع عظیم نفت و گاز سده‌ها مشکل کمبود خوراک ندارد، یادآور شد: پایداری خوراک از فرصت‌های بزرگ صنعت است، بنابراین با سرمایه گذاری در این حوزه شاهد شکوفایی و رسیدن با جایگاه اول در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.

وی بیان داشت: ما بیش از ۴ دهه در تحریم و محدودیت سرمایه گذاری هستیم، اما اکنون از ۱.۵ میلیون تن تولید ابتدای انقلاب به رقم ۹۲ میلیون تن ظرفیت رسیده و تا پایان سال هم به ۹۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده خواهیم رسید.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه کسب مقام اول منطقه و دنیا برازنده صنعت پتروشیمی ایران است، گفت: راهبردی که مقام معظم رهبری از ۳ دهه قبل ترسیم کردند پرهیز از خام فروشی بوده است. در این راستا ۲ نظریه وجود داشت یکی اینکه جایگاه‌مان در اوپک باید حفظ و ارتقا یابد بنابراین باید صادرات نفت خام باید به سرعت افزایش یابد ولو به قیمت تخریب مخازن هیدروکربوری. نظریه دیگر مستقیما با رفتار مخزن در تماس بودند یعنی نباید مخازن تخریب شوند چراکه در نیمه دوم عمر هستند و اگر برداشت غیرصیانتی صورت گیرد ضریب برداشت کاهش می‌یابد. بر این اساس رهبری خواستار توقف برنامه تولید حداکثری شده و الگوی درست را درآمد حداکثری عنوان کردند.

وی با بیان اینکه با تحریم‌های پیاپی اگر تولاید حداکثر و صادرات نفت خام تداوم پیدا می‌کرد ما آسیب پذیرتر می‌شدیم، افزود: امکان تحریم محصولات پتروشیمی کمتر است، هر کشوری که تنوع تولید محصولات پتروشیمی دارد در اقتصاد بین الملل دست برتر و قدرت چانه زنی بالاتری خواهد داشت.

شاهمیرزایی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد کالا و تجهیزات پتروشیمی به خارج از کشور وابسته است که بیشتر این کالا‌ها هم هایتک و گرانقیمت هستند، ما به کمک فناوران به دنبال این هستیم که این کال‌ها بومی سازی شوند، در حال حاضر برخی کالا‌ها از جمله کمپرسور‌ها و پمپ‌ها در دستور کار بومی سازی قرار دارندو در برخی دیگر مثل ولو‌ها هنوز وابستگی داریم.

شاهمیرزایی گفت: مذاکرات زیادی با سازندگان داخلی برای از بین رفتن همین میزان وابستگی نیز انجام شده است و بومی‌سازی کمپرسورها و پمپ‌ها و سایر تجهیزات دوار در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: سند جامع کاتالیست نهایی شده است و با همت شرکت پژوهش و فناوری تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های مورد نیاز کشور بومی‌سازی خواهد شد. در سال گذشته نیز چند کاتالیست را بومی‌سازی کردیم و صادرکننده کاتالیست شدیم.

وی عنوان کرد: کشورهای همسو درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند تا در هاب مکران و جاسک پتروشیمی و پتروپالایشگاه احداث کنند. مثلا یکی از کشورها یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری روی میز گذاشته است. متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توانیم جزییات بیشتری اعلام کنیم.

شاهمیرزایی گفت: مزیت نسبی صنعت پتروشیمی ایران، تامین پایدار خوراک است اما متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مصرف بالای بخش خانگی با محدودیت در تامین خوراک واحدها مواجه شده‌ایم ما نباید وابستگی به گاز در تامین انرژی کشور را تا این اندازه بالا می‌بردیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: یکی از راهکارهای ما برای تامین پایدار خوراک، سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در پروژه‌های NGL‌ها مثل NGL3200 و جمع‌آوری گاز همراه غرب و شرق کارون است تا بدین صورت خودشان بتوانند گاز مورد نیازشان را تامین کنند و دیگر در ماه‌های سرد دچار محدودیت نشوند.

وی گفت: در چینش پروژه‌های جدید تلاش کرده‌ایم که واحدهایی توسعه یابند که خوراکشان مایع است نه گاز؛ تا در آینده چنین مشکلاتی در تامین خوراک تعمیق نشود.

شاهمیرزایی ادامه داد:عمده مجتمع‌هایی که در سال جاری آماده بهره‌برداری هستند شامل طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش هستند. به عنوان مثال طرح آرتاانرژی اردبیل زنجیره محصول را از صفر تا صد تکمیل میکند و گاز را به مشتقات متانولی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ماده اولیه صنایع تکمیلی را تامین می‌کند و ما برای حمایت از تولید این صنایع، نرخ ارز مبنای قیمت پایه را ۲۸۵۰۰ تومان تعیین کردیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شد که ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد و ۲ میلیارد دلار نیز صرف هزینه‌های ارزی پتروشیمی‌ها برای خرید تجهیزات و غیره شد.

شاه‌میرزایی گفت: برنامه امسال شامل ده طرح صنعت پتروشیمی است و مصمم هستیم این ده طرح را در سال جاری به بهره‌برداری و تولید برسانیم و طرح ها از این ماه آماده سازی می‌شود. معاون وزیر گفت: میانگین هر ماه یک افتتاح برای صنعت پتروشیمی خواهیم داشت تا انشالله سال خوبی برای صنعت پتروشیمی باشد.