افزایش قابل‌توجه مستمری‌های بازنشستگان نفت حداقلی در کمتر از ۲ سال
افزایش قابل‌توجه مستمری‌های بازنشستگان نفت حداقلی در کمتر از ۲ سال
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در هفتمین نشست شورای عالی خدمات گفت: گزارش‌های مالی نشان می‌دهد مبلغ پایه مستمری‌های حداقلی از مهرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون افزایش قابل توجهی را ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از صندوق های بازنشستگی نفت، عبدالحسین بیات روز دوشنبه در هفتمین نشست شورای عالی خدمات گفت: شرکت‌های واگذارشده باید به تعهدهای مربوط به کارمندان بازنشسته خویش متعهد باشند.

وی درباره تعهدهای شرکت‌های واگذار شده، تأکید کرد: شرکت‌های اصلی آنها، این شرکت‌ها را برای واگذاری آماده کرده‌اند و لازم است درباره تعهدها شرکت‌های واگذارشده، پاسخگو و متعهد به انجام تعهدات قانونی در قبال بازنشستگان باشند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه برخی خدمات، تعهدات کارفرمایی است و اجرا به‌عهده صندوق است، افزود: به‌دلیل اجرا نشدن تعهدهای مالی از سوی بعضی از شرکت‌های واگذارشده، هم‌اکنون ارائه بعضی از خدمات از جمله طرح مسکن و بیمه درمانی فرزندان بالای ۲۲ سال ناهمگنی دارد.

بیات گفت: صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت برای پیگیری حقوق بازنشستگان از شرکت‌های واگذارشده، کارگروهی متشکل از امور بازنشستگی، حقوقی و مالی تشکیل داده است تا این پیگیری در حد توان اداری و حقوقی ادامه یابد.

انجام تعهدهای قانونی در سال ۱۴۰۱

وی به چند پرسش و موضوع پرتکرار که از سوی جمعی از بازنشستگان ارجمند مطرح می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار و ارقام و گزارش‌های تخصصی به‌طور کلی همه تعهدهای قانونی در طول سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت درباره موضوع بازنشستگانی که از پایه مستمری کمتری برخوردارند، با بیان اینکه این موضوع بارها از سوی اینجانب، رئیس صندوق‌ها و معاونان صندوق‌ها توضیح داده شده است، افزود: اضافات عمومی برای همه عزیزان بازنشسته یکسان انجام می‌شود، اما اضافات شایستگی یا همان متناسب‌سازی در سال‌های اخیر همراه با عدد ثابت اعمال شده است تا به بازنشستگان ارجمند با پایه مستمری کمتر، کمک بیشتری شود.

بیات به برنامه دیگری هم درباره همیاری با بازنشستگان دارای مستمری حداقلی نیز اشاره و افزود: چنانچه صندوق نفت و شرکت‌های مربوط به صندوق‌ها، برنامه استخدامی در پیش‌داشته باشند فرزندان این عزیزان در صورت شرکت در آزمون‌های جذب و استخدام، دارای امتیاز خواهند بود.

استانداردهای محاسبات بیمه‌ای تضمین‌کننده پایداری صندوق‌هاست

وی گفت: صندوق بازنشستگی نفت به‌عنوان نهادی بیمه‌ای بر اساس میزان کسور دریافتی هر فرد، پرداختی به او را محاسبه می‌کند. از این رو قوانین و مقررات اجازه نمی‌دهد خارج از استانداردهای بیمه‌ای و محاسباتی بیمه‌ای، پرداختی انجام شود مانند استانداردهای محاسبات بیمه‌ای تضمین‌کننده پایداری صندوق‌هاست.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: از این‌ رو مساعدت بیش از این نسبت به همکاران عزیزِ با پایه مستمری کمتر و پیش از موعد در فهرست مباحث کارفرمایی است که از این طریق باید پیگیری کنیم. با وجود این، به‌طور مستمر این موضوع در نشست‌های مختلف به اطلاع دست‌اندرکاران حوزه کارفرمایی، کانون‌ها و بازنشستگان ارجمند رسانده شده است و صندوق به سهم خود این موضوع را پیگیری کرده و خواهد کرد و چنانچه بازنشستگان و کانون‌ها خود نیز راساً از کارفرمایان این مسئله را پیگیری کنند، صندوق هم در حد توان کمک خواهد کرد.

بیات افزود: با مساعدت‌های به عمل آمده و مجوزهای قانونی اخذ شده مشاهده می‌شود که پایه مستمری‌های حداقلی نسبت به مهرماه سال ۱۴۰۰ رشد قابل‌توجهی داشته است. با وجود این، تا آنجا که محاسبات بیمه‌ای اجازه دهد در تعدیل‌های پیش‌رو نیز حمایت از گروه همکاران ارجمندی را که پایه مستمری حداقلی در صندوق‌ها دارند وظیفه کاری و اخلاقی خود می‌دانیم.

اساسنامه کنونی انواع خدمات جاری و قانونی صندوق‌ها را پشتیبانی می‌کند

بیات درباره موضوع اساسنامه نیز گفت: چند نوبت در نشست‌های کانون‌ها و نشست‌هایی که با بازنشستگان ارجمند تشکیل شده است این موضوع برای این عزیزان تصریح و توضیح داده شده است، با این وجود تأکید می‌شود بنا به مفاد اساسنامه هیچ‌کدام از خدمات و تعهدهای قانونی صندوق‌ها در قبال بازنشستگان و شاغلان گرامی، متوقف یا محدود نشده است. برای مثال همه تعهدات پرداختی و تعدیل‌های سال گذشته بنا بر همین اساسنامه انجام شده است. از این رو با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی حوزه تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، اساسنامه کنونی انواع خدمات جاری و قانونی صندوق‌ها را پشتیبانی می‌کند.

وی گفت: فروردین پارسال تأکید کردیم که طبق اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت دارای شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل است و طبق اساسنامه خود نیز اداره می‌شود. از این‌رو استقلال صندوق‌ها باید حفظ شود دلیل پایداری و ماندگاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت استقلال آن بوده و هست.

متناسب‌سازی همواره انجام شده است 

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تصریح کرد: در بررسی‌های معاونت برنامه‌ریزی و مطالعات بیمه‌ای صندوق‌ها مشخص شده است که همواره متناسب‌سازی در صندوق نفت در قالب اضافات شایستگی انجام می‌شود، با این‌ حال اگر قانونی درباره همسان‌سازی یا نمونه این مسائل به صندوق‌ها ابلاغ شود که مفاد آن تاکنون اجرا نشده باشد به‌طور حتم در دستور کار قرار خواهیم داد، بنابراین موضوع معطلی در این زمینه نداریم.

بیات با تأکید بر توسعه روزافزون خدمات درمانی، درباره خدمات درمانی به بازنشستگان گفت: نقطه آرمانی در این حوزه زمانی خواهد بود که فرد بازنشسته هنگام مراجعه به مراکز درمانی آزاد نیز هزینه‌ای را به‌طور مستقیم پرداخت نکند، البته تحقق این امر مستلزم به‌کارگیری فناوری‌های ارتباطی یا سیستم مرکز هزینه‌هاست، بنابراین در چشم‌انداز اهداف صندوق‌ها، این موضوع قابل مطالعه و بررسی است.

وی برنامه‌های حوزه رفاهی ناظر به گردشگری و ورزش را نیز از دیگر اولویت‌های سال ۱۴۰۲ دانست و گفت: اولویت در این زمینه، استفاده از ظرفیت‌های کانون‌ها و مراکز صنعت نفت و سپس دیگر ظرفیت‌های عمومی است، زیرا توسعه برنامه‌های ورزشی و گردشگردی برای سنین بازنشستگی اجتناب‌ناپذیر و سبب نشاط، سلامتی و افزایش انگیزه است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت درباره تبدیل وضعیت‌های صنعت نفت نیز گفت: لازم است در هرگونه تبدیل وضعیت، چارچوب بیمه‌ای صندوق‌ها از هم‌اکنون مدنظر قرار گیرد و امیدواریم تبدیل وضعیت‌ها با پیش‌بینی تعهدها آینده از سوی کارفرمایان انجام شود.