اثر متان در گرم کردن زمین ۸۶ برابر دی‌اکسید کربن!
اثر متان در گرم کردن زمین ۸۶ برابر دی‌اکسید کربن!
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که گاز "متان" در یک دوره ۲۰ ساله ۸۶ برابر مؤثرتر از دی‌اکسید کربن، سیاره زمین را گرم می‌کند!

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید (UCR) کشف کرده‌اند که آتش‌سوزی‌های جنگلی مقدار زیادی گاز متان را در جو آزاد می‌کنند.

متان یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی‌تر از دی‌اکسید کربن است. این منبع متان قبلاً شناسایی نشده بود.

این امر می‌تواند دستیابی به اهداف آب و هوای پاک‌تر را برای همه کشورها چالش‌برانگیز کند. گاز متان در یک دوره 20 ساله، 86 برابر مؤثرتر از دی‌اکسید کربن سیاره را گرم می‌کند!

مطالعه جدیدی که توسط محققان UCR انجام شده نشان می‌دهد که میزان متان آزاد شده توسط 20 آتش‌سوزی بزرگ در سال 2020 بیش از هفت برابر میانگین آتش‌سوزی‌های جنگلی در 19 سال گذشته بوده است. این افزایش قابل توجه در انتشار گازهای گلخانه‌ای با افزایش اندازه و شدت آتش‌سوزی مرتبط است.

پروفسور فرانچسکا هاپکینز، یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: آتش‌سوزی‌ها بزرگ‌تر و شدیدتر می‌شوند و به همین ترتیب، انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز بیشتر می‌شود.

وی افزود: آتش‌سوزی‌های سال 2020، 14 درصد از تولید متان ایالت را به خود اختصاص دادند با این وجود متأسفانه در حال حاضر، دولت بر منابع طبیعی گاز متان، مانند منابع تولید شده توسط آتش‌سوزی‌های جنگلی نظارت نمی‌کند. با این حال، آتش سوزی‌های جنگلی 2020 به عنوان سومین منبع بزرگ متان در این ایالت رتبه‌بندی می‌شود.

هاپکینز بر اهمیت پرداختن به این انتشارات تأکید و اظهار کرد: معمولاً اندازه‌گیری این منابع سخت بوده است و این که آیا تحت کنترل ما هستند یا خیر، جای سؤال دارد.

کالیفرنیا از سال 2015 و زمانی که هدفی را برای کاهش 40 درصدی متان و سایر آلاینده‌های هوا که در گرم شدن کره زمین نقش دارند تا سال 2030 هدف‌گذاری کرد، در رسیدگی به انتشار گاز متان فعال بوده است. اهداف بلندپروازانه مقامات ایالتی از طریق مجموعه‌ای از مقررات با هدف جذب گاز متان از کود دامی مزارع لبنی، به حداقل رساندن نشت از تولیدکنندگان نفت و گاز، حذف ضایعات مواد غذایی در محل‌های دفن زباله، ممنوعیت گازهای خاص در یخچال‌ها و دستگاه‌های تهویه مطبوع جدید و اجرای سایر مقررات محقق می‌شود.

برخی از جنبه‌های کلیدی آتش‌سوزی و اثرات آن به شرح زیر است:

کاهش کیفیت هوا

آتش‌سوزی‌های جنگلی دود تولید می‌کنند که حاوی مخلوطی از گازها مانند گاز متان و ذرات ریز است. اینها می‌توانند باعث مشکلات تنفسی، تشدید شرایط از قبل موجود مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) شوند و به مشکلات قلبی کمک کنند. دود می‌تواند مسافت های زیادی را طی کند و بر کیفیت هوا در مناطق دور از آتش واقعی تأثیر بگذارد.

تغییرات آب و هوایی

آتش‌سوزی‌های جنگلی مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن (CO2) و متان (CH4) را وارد جو می‌کنند. این موضوع به گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند که به نوبه خود می‌تواند منجر به آتش‌سوزی‌های شدیدتر شود. علاوه بر این، از بین رفتن جنگل‌ها و پوشش گیاهی به دلیل آتش‌سوزی‌های جنگلی، توانایی زمین برای جذب CO2 را کاهش می‌دهد و تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند.

از بین رفتن تنوع زیستی

آتش‌سوزی‌ها می‌توانند صدمات قابل توجهی به اکوسیستم‌ها وارد کنند، گیاهان و جانوران را بکشند و تنوع زیستی را کاهش دهند. در برخی موارد، آتش سوزی می تواند منجر به انقراض محلی گونه های حساس شود. علاوه بر این، از دست دادن زیستگاه می‌تواند یافتن غذا، سرپناه و مکان‌های تکثیر را برای حیات وحش بازمانده چالش برانگیز کند.

فرسایش خاک و کاهش کیفیت آب

آتش سوزی می‌تواند پوشش گیاهی را که به تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش کمک می‌کند، از بین ببرد. این می‌تواند منجر به افزایش رسوب در رودخانه‌ها و نهرها شود که بر کیفیت آب و زیستگاه‌های آبی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، مواد شیمیایی و خاکستر آزاد شده در طول آتش‌سوزی می‌تواند منابع آب را آلوده کند و خطراتی برای انسان و حیات وحش ایجاد کند.

اثر اقتصادی

آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌توانند صدمات قابل‌توجهی به دارایی‌ها، زیرساخت‌ها و منابع طبیعی وارد کنند که منجر به خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود. هزینه‌های مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی و همچنین تلاش‌های بعدی بازسازی و مرمت، می‌تواند بودجه دولت و اقتصاد محلی را تحت فشار قرار دهد.

کاهش سلامت روانی

آتش‌سوزی می‌تواند اثرات روانی بر افراد و جوامع داشته باشد. استرس و آسیب ناشی از از دست دادن خانه، مشاهده ویرانی منظره، و از دست دادن معیشت می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود.

ترسیب کربن

جنگل‌ها نقش مهمی در جذب و ذخیره کربن دارند و به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند. آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌توانند ظرفیت جذب کربن جنگل‌ها را کاهش دهند، به‌ویژه زمانی که آتش‌سوزی‌ها مکرر یا شدید می‌شوند و از بازسازی و جذب مؤثر کربن جنگل‌ها جلوگیری می‌کنند. با آزادسازی میلیون‌ها تن گاز متان، تأثیر آب و هوا به طور قابل‌توجهی بدتر می‌شود.

منبع:تسنیم