کاهش میزان بارش‌ها در ۱۴ استان
کاهش میزان بارش‌ها در ۱۴ استان
وضعیت بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱) تا روز ۲۵ فروردین امسال نشان‌دهنده رشد ۱۲ درصدی است، اما با این وجود هنوز ۱۴ استان کشور با کاهش بارش‌ها مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» روند بارش‌ها در کشور بیانگر نامتوازن بودن آن است، به‌گونه‌ای که در برخی استان‌ها شاهد رشد و در برخی کاهش بارش هستیم.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۲۵ فروردین امسال ۹۵.۲ میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۲۰۱.۳ میلیمتر بارش داشته که با کاهش ۵۳ درصدی همراه شده و مقام نخست کم بارش‌ترین استان را به خود اختصاص داده است.

در مدت یاد شده، استان گلستان ۲۱۷.۴ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۳۱۵.۱ میلیمتر بارش داشته با کاهش ۳۱ درصدی روبه‌رو شده است.

همچنین استان کرمان با ۸۳.۳ میلیمتر بارش در مقایسه با ۱۱۸.۹ میلیمتر بارش پارسال کاهش ۳۰ درصدی دارد.

برپایه این گزارش، در مدت مذکور استان گیلان با دریافت ۵۴۲.۵ میلیمتر بارش در مقایسه با ۷۶۳.۲ میلیمتر بارش در سال آبی پارسال افت ۲۹ درصدی را تجربه کرده است.

استان اردبیل هم در این مدت ۱۳۲.۸ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با ۱۸۷.۴ میلیمتر بارش مدت مشابه پارسال، کاهش ۲۹ درصدی تجربه کرده است.

استان مازندران با ۳۲۷.۵ میلیمتر بارش (کاهش ۲۵ درصدی)، استان سیستان و بلوچستان با ۵۲ میلیمتر بارش (کاهش ۱۹ درصدی) و استان قزوین با دریافت ۱۷۹.۸ میلیمتر بارش (افت ۱۴ درصدی)‌ داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در مدت یاد شده استان قم با ۱۰۰ میلیمتر بارش (کاهش ۱۲ درصدی)، استان آذربایجان شرقی با ۱۵۴.۶ میلیمتر بارش (افت ۱۱ درصدی)، استان مرکزی با ۱۸۴.۲ میلیمتر بارش (کاهش ۴ درصدی)، استان خراسان جنوبی با ۷۶.۳۷میلیمتر بارش (افت ۲ درصدی) و استان خراسان شمالی با ۱۴۰.۹ میلیمتر بارش (کاهش ۱ درصدی)‌ داشته است.

منبع: ایرنا