صرفه‌جویی 20 درصدی، عامل گذر از بحران آبی امسال در استان مرکزی/حال سدها خوب نیست
صرفه‌جویی 20 درصدی، عامل گذر از بحران آبی امسال در استان مرکزی/حال سدها خوب نیست
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه اگر در مصرف آب صرفه جویی نشود در تابستان با بحران مواجه خواهیم شد، گفت: با صرفه جویی 20 درصدی مردم این استان در مصرف آب، از بحران کم آبی امسال گذر خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» عزت‌اله آمری، به بیان آخرین وضعیت بارش‌ها در استان مرکزی پرداخت و اظهار کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر ماه ۱۴۰۱) تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ در کل استان به طور میانگین ۱۶۹.۸ میلیمتر بوده در حالی که سال آبی سال گذشته ۱۹۲.۹ میلیمتر و در دراز مدت ۲۳۵.۶ میلیمتر بارش در استان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: براساس آمار موجود، درصد تغییرات بارش‌ها در استان به طور متوسط نسبت به سال آبی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ به میزان ۱۱.۹۵ درصد و نسبت به درازمدت ۲۷.۹۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

آمری در خصوص وضعیت سدهای استان نیز گفت: حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه هم اکنون به ۵۲ میلیون مترمکعب رسیده در حالی که در مدت مشابه سال قبل این سد دارای ۱۱۱ میلیون مترمکعب آب بود. حجم پرشدگی سدالغدیر در حال حاضر ۱۹ درصد کل حجم آن بوده که نسبت به سال  قبل ۵۳ درصد کاهش نشان داده است.

وی در خصوص وضعیت سد کمال صالح نیز گفت: حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد کمال صالح نیز ۴۶ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال قبل ۵۲ میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر حجم پرشدگی سد، ۴۹ درصد نسبت به کل حجم آن است که نسبت به سال قبل ۲۲ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر تاثیر چندانی در افزایش ورودی و حجم سدهای بزرگ استان نداشته است، افزود: در حال حاضر حدود ۱۹ درصد از حجم کل سد الغدیر ساوه و همچنین ۴۹ درصد از حجم کل سد کمال صالح پر شده است و شرایط مطلوبی از نظر ذخایر منابع آبی در سدهای بزرگ استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: قطعا با توجه به خشکسالی در دو سال اخیر و تداوم آن در سال جاری، در سال های آتی علی‌الخصوص در زمان‌های پیک مصرف، تامین آب در برخی از نقاط استان و بویژه در روستاهایی که از محل منابع آب‌های زیرزمینی تامین آب می‌شوند شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود که امید است با رعایت مصرف بهینه و صرفه‌جویی حدود ۲۰ درصدی بتوان از این شرایط عبور کرد.

آمری افزود: در کنار صرفه جویی لازم است میزان هدررفت در شبکه شرب شهری و روستایی با خدمات مطلوب و به هنگام توسط شرکت آب و فاضلاب استان کاهش یابد.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

سد کمال صالح نیز دومین سد بزرگ استان مرکزی است که در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم حدود ۹۵ میلیون مترمکعب واقع شده است. این سد در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و از طریق آن نیاز آبی ۷۰ درصد شهر اراک و تعدادی از روستاهای مسیر تامین می‌شود.

منبع: ایسنا