بزرگ‌ترین کاهش تولید نفت اوپک پلاس طی ۱۰ ماه
بزرگ‌ترین کاهش تولید نفت اوپک پلاس طی ۱۰ ماه
تولید نفت اوپک پلاس ۶۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۷.۶۴ میلیون بشکه رسیده که بیشترین کاهش تولید این گروه را از ماه مه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، تولیدکنندگان ائتلاف اوپک پلاس در ماه مارس با بزرگ‌ترین کاهش تولید جمعی خود طی 10 ماه مواجه بودند. طبق بررسی‌های مؤسسه انرژی اینتلیجنس، تولید این گروه 680 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 37.64 میلیون بشکه رسیده است.

 روسیه که کاهش تولید خود را در ماه مارس اعلام کرده بود و همچنین نیجریه بیشترین کاهش تولید این ائتلاف را بر عهده داشتند. کاهش تولید این دو کشور 440 هزار بشکه در روز بود که معادل دوسوم کل کاهش تولید اوپک پلاس است.

 طبق گزارش انرژی اینتلیجنس، تولید نفت اوپک پلاس در ماه مارس به سطح ماه مه 2022 بازگشته و 2.5 میلیون بشکه پایین‌تر از هدف تعیین‌شده آن بوده‌است. این بیشترین فاصله بین سهمیه تعیین‌شده و تولید واقعی اوپک پلاس از اکتبر سال گذشته میلادی است.

 چندین تولیدکننده بزرگ اوپک پلاس در دوم آوریل اعلام کردند تولید خود را از ماه مه تا پایان سال جاری میلادی 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند. عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام دنیا کاهش 500 هزار بشکه‌ای تولید خود را اعلام کرد و و گفت این اقدام یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار نفت است.

 علاوه‌بر عربستان، عراق، امارات، کویت، الجزایر و گابن از تولیدکنندگان اوپک و عمان و قزاقستان از تولیدکنندگان غیراوپک در این کاهش تولید سهیم هستند. این کاهش تولید علاوه‌بر 500 هزار بشکه در روز کاهش تولید روسیه صورت می‌گیرد.

 عراق 211 هزار بشکه، امارات 144 هزار بشکه و کویت 128 هزار بشکه از تولید خود را کاهش می‌دهند. این ارقام به‌علاوه 500 هزار بشکه در روز کاهش تولید عربستان، حدود 1 میلیون بشکه از عرضه نفت خاورمیانه را از بازار از ماه آینده میلادی کم می‌کند.

منبع: تسنیم