برداشت بی رویه آب در استان سمنان|شاهد فرونشست زمین هستیم
برداشت بی رویه آب در استان سمنان|شاهد فرونشست زمین هستیم
استاندار سمنان درباره بحران کم آبی، گفت: برداشت های بی رویه از چاه های آب و منابع زیر زمینی موجب فرو نشست زمین و افزایش دغدغه مندی مسئولان استان شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سید محمدرضا هاشمی صبح شنبه در دیدار با مدیرعامل و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای سمنان به میزبانی دفتر خود ضمن بیان اینکه استان سمنان، استانی خشک، کم بارش و در حاشیه کویر است و از این رو حفظ منابع آبی موجود و استفاده بهینه از آن اهمیت ویژه ای دارد، بیان کرد: مقوله فرهنگ سازی و نحوه استفاده درست از منابع آبی استان به عنوان اولویت اصلی و مهم استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ استقرار صنایع کم آب بر و همچنین کاشت محصولات پر بازده با نیاز حداقلی آب باید در استان نهادینه شود، افزود: برداشت‌های بی رویه از چاه‌های آب و منابع زیر زمینی موجب فرو نشست زمین و افزایش دغدغه مسئولان استان است که باید در این زمینه اقدام جدی و عملی به انجام رسد. از سوی دیگر تأمین آب شرب مورد استفاده مردم از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین مناطق استان به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار مسئولان است.‌

تأمین آب مناطق محروم

استاندار سمنان ادامه داد: طی استقرار دولت سیزدهم اقدامات مؤثر و قابل توجهی در راستای تأمین آب و آبرسانی در مناطق استان به انجام رسیده که امیدواریم هر چه سریع‌تر با تکمیل این پروژه‌ها شاهد کاهش مشکلات کم آبی در شهرستان‌های مختلف استان باشیم.‌

هاشمی با بیان اینکه منبع اصلی تأمین آب در سه شهرستان سمنان، مهدی شهر و سرخه از محل چشمه روزیه است که متأسفانه این چشمه در طی سال‌های اخیر با افت آب دهی مواجه شده است، بیان داشت: لازم است تا با برنامه‌های تخصصی و کارشناسی و همچنین تلاش‌های اجتماعی نسبت به اجرایی نمودن انتقال آب از سد کالپوش با اولویت روستاهای حاشیه سد و تخصیص آب کشاورزی و پس از آن به منظور تأمین آب شرب مورد نیاز شهرستان‌های میامی و شاهرود اقدام شود.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت کشاورزی، جلوگیری از تبخیر آب در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و پرهیز از آبیاری محصولات کشاورزی به روش غرق آبی باید به صورت جدی پیگیری شود، افزود: یکی از نکات قابل توجه و لازم‌الاجرا در مقوله آب، استفاده از پساب است که این امر باید مدیریت شود.

ارتقای آب کالپوش

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه در این استان سه هزار و ۱۵۵ حلقه چاه فعال در زمینه‌های کشاورزی، شرب، صنعت، خدمات و سایر وجود دارد، گفت: دو هزار و ۲۲۷ چاه فعال آب معادل ۷۱ درصد به کنتور هوشمند مجهز شده است.

محسن عسگری با بیان اینکه تعداد ۳۲ کنتور هوشمند آب توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان در سال ۱۴۰۱ خریداری شد که فرایند نصب آن در اردیبهشت ۱۴۰۲ پیگیری می‌شود، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۹۳ چاه آب به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی با بیان اینکه فزایش تخصیص سد کالپوش به میزان دو میلیون مترمکعب یکی از اقدامات صورت گرفته در استان سمنان است، افزود: اخذ تخصیص برای تأمین آب مورد نیاز معادن واقع در مناطق جنوب شاهرود، دامغان و فرومد به میزان ۱.۲ میلیون مترمکعب در سال دیگر اقدامی است که صورت داده‌ایم.