نیمی از اهداف سند سازگاری با کم آبی استان یزد محقق شده است
نیمی از اهداف سند سازگاری با کم آبی استان یزد محقق شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد از محقق شدن نزدیک به نیمی از اهداف سند سازگاری با کم‌آبی استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، شرب و بهداشت خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی» “محمدمهدی جوادیان زاده” با اشاره به اهمیت برنامه سازگاری با کم آبی در شرایط کنونی منابع آب کشور و مشارکت همه ارگان های ذیربط در به سرانجام رساندن این برنامه گفت: جلسات و تصمیمات کمیته سازگاری با کم آبی استان یزد در قالب شورای حفاظت منابع آب در استان بصورت مستمر با میزبانی استانداری در سال های اخیر تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه برنامه مصوب سازگاری با کم آبی در استان یزد شامل دو فاز فاز اول (سال های 1399 – 1405) و فاز دوم (سال های 1406-1411) است، افزود: فاز اول برنامه سازگاری با کم آبی استان یزد با صرفه‌جویی 816/223 میلیون مترمکعبي از منابع آب زيرزميني در افق 1405 در چارچوب اعتبارات موجود مورد تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم آبی قرار گرفته است.
به گفته جوادیان زاده میزان صرفه‌جویی و اثربخشی برنامه‌های هریک از بخش‌ها در دستیابی به اهداف ذکر شده، تدوین شده که تاکنون درحدود 48 درصد این اهداف، محقق شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: همچنین به منظور جبران افت سالیانه مخازن آب زیرزمینی (معادل 231 میلیون مترمکعب) تا افق سال 1405 برنامه های آبخیزداری، آبخوانداری و تغذیه مصنوعی به میزان 30 میلیون مترمکعب در سال اجرا می شود.
وی اظهار داشت: اختلاف بین میزان صرفه جویی مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی (معادل 68/363 میلیون مترمکعب) و صرفه جویی پیش بینی شده در برنامه سازگاری با کم آبی استان (معادل 91/202 میلیون متر مکعب) به همراه میزان آبخیزداری و آبخوانداری (معادل 30 میلیون متر مکعب)، برابر با 77/130 میلیون متر مکعب است که طی سال های 1406 تا 1411، در فاز دوم برنامه، عملیاتی خواهد شد.
این مسئول گفت: پس از اتمام آماربرداری دور سوم منابع و مصارف آب استان و بازنگری در بیلان و آب قابل برنامه‌ریزی، برای فاز دوم سازگاری با کم آبی، هدف گذاری و برنامه‌ریزی جزئی تر خواهد شد.
جوادیان زاده، تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، مطالعه و ایجاد بازارهای محلی آب در دشت یزد اردکان، مسدود نمودن چاه های غیر مجاز کشاورزی، تقلیل منصوبات و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه ها، اصلاح پروانه های چاه های کشاورزی  (مصرف بهینه)، بستر سازی فرهنگی جهت بهره برداری بهینه از منابع آب، طرح خط سبز آبرسان صنایع (جایگزینی پساب با آب کیفی)، طرح تسهیل – تنفس – تشویق، مسدود نمودن چاه های غیر مجاز صنعت، خط انتقال بازچرخانی پساب شهر یزد بمنظور تغذیه مصنوعی منطقه چرخاب، طرح سپاس آب و  برگزاری رویداد آبی در شهرستان ها را از جمله طرح های آب منطقه ای استان در راستای برنامه سازگاری با کم آبی برشمرد.